De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
- verslag vorige zitting 25 april 2022
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 25 april 2022 goed.
Per brief van 29 april 2022 nodigt Mirom Roeselare de gemeente uit tot haar algemene vergadering op donderdag 2 juni 2022 om 18 uur te Hooglede. Als lid van de opdrachthoudende vereniging Mirom is de gemeente Wingene vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en het vaststellen van het mandaat van haar vertegenwoordigers. De raad kan haar eerdere beslissing bestendigen over de aanstelling van gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom op 14 december 2021, namelijk mevrouw Sandra Ketels als efectief afgevaardigde en de heer Stijn Van Maele als plaatsvervanger.
De agenda vermeldt volgende punten:
1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 statuten)
2. Verslag van de commissaris
3. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2021
4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
5. Benoeming bestuurder
6. Varia
Uit onderzoek van de aangeleverde documenten bij de uitnodiging tot deze algemene vergadering, blijken er geen bezwaren te zijn om de agenda goed te keuren.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom
- het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de goedkeuring van de verlenging van de opdrachthoudende vereniging MIROM tot 10 november 2037
- de statuten van Mirom, laatst gewijzigd en gecoördineerd op 11 december 2018
- brief van 29 april 2022 van Mirom over de uitnodiging tot de algemene vergadering op 2 juni 2022
- Jaarverslag 2021 van Mirom
- Jaarrekening 2021 van Mirom
- Verslag van de commissaris over het boekjaar 2021
- Lijst van de presentiegelden 2021
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en alle agendapunten goed voor de algemene vergadering van MIROM die doorgaat op donderdag 2 juni 2022.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van MIROM, namelijk raadslid mevrouw Sandra Ketels als effectief vertegenwoordiger en raadslid de heer Stijn Van Maele als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 3
De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 van MIROM goed te keuren.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving aan MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
Raadslid Fabienne Allaert vervoegt de zitting om 20u04 bij de toelichting van dit agendapunt.
Dienstverlenende Vereniging ‘Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services’ (TMVS dv) stuurt een uitnodiging aan het gemeentebestuur Wingene voor de algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 21 juni 2022 om 14.30 uur te Gent in Flanders Expo. Wingene is medeoprichter van deze dienstverlenende vereniging en kan zich laten vertegenwoordigen op elke algemene vergadering. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Op de agenda staat:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het lokaal bestuur kan instemmen met alle agendapunten.
Bij de aanvang van deze legislatuur ging de raad over tot de aanwijzing van voorzitter de heer Hendrik Verkest als effectief afgevaardigde en schepen mevrouw Ann Mesure als plaatsvervanger in de algemene vergadering van TMVS dv. De gemeenteraad kan deze afvaardiging bestendigen voor de algemene vergadering van dinsdag 21 juni 2022.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2017 over de deelname aan de oprichting van TMVS dv
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over het aanstellen van een gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv
- de statuten van TMVS dv, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 10 december 2019
- uitnodigingsbrief ontvangen op 6 april 2022, samen met alle documenten van de algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2
De raad wijst de heer Hendrik Verkest aan als effectief vertegenwoordiger met als plaatsvervanger mevrouw Ann Mesure, en draagt hen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen volgens dit besluit.
Artikel 3
TMVS dv ontvangt een afschrift van dit besluit:
Dienstverlenende vereniging Cipal (Cipal dv) nodigt de gemeente uit tot de eerstvolgende Algemene Vergadering van Cipal dv op donderdag 23 juni 2022 vanaf 16 uur in het Technologiehuis te Geel. Deze vindt plaats als een hybride vergadering, waarbij zowel fysieke aanwezigheid als digitale aanwezigheid mogelijk is, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en het vaststellen van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger.
Op de agenda staat:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021
7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding
8. Vervanging bestuurder
9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Uit onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten blijkt dat geen enkel punt aanleiding geeft tot afkeuring of verwerping en bijgevolg kan de raad de agendapunten goedkeuren.
In zitting van 28 oktober 2019 ging de gemeenteraad over tot de aanwijzing van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Cipal dv en zij kan dit besluit bestendigen voor de algemene vergadering op 23 juni 2022, namelijk de heer Hendrik Verkest als effectief en de heer Lieven Huys als plaatsvervangend afgevaardigde.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 over de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal
- het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de vervanging van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Cipal dv
- de statuten van Cipal dv, laatst gewijzigd op 22 december 2018
- brief van 3 mei 2022 van Cipal dv over de algemene vergadering op 23 juni 2022
- algemene toelichting bij de agendapunten van de algemene vergadering op 23 juni 2022
- jaarverslag 2021 van de raad van bestuur
- enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekeningen 2021
- toelichtingen bij de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekeningen 2021
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Cipal dv op 23 juni 2022, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota over de agendapunten, zoals beschikbaar gesteld op de website van Cipal dv.
Artikel 2
De heer Hendrik Verkest en de heer Lieven Huys als respectievelijk effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger, krijgen het mandaat om op de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemandateerd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Cipal dv en de aangestelde afgevaardigde ontvangen een afschrift van dit besluit.
DVV Midwest nodigt de gemeente uit tot de algemene vergadering op dinsdag 28 juni 2022 om 18.00 uur. Als deelnemer in de dienstverlenende vereniging Midwest, is het bestuur vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en over het mandaat van haar vertegenwoordigers. De heer Willy Vermeersch en mevrouw Katrien Delodder zijn eerder door de raad aangeduid als respectievelijk effectief en plaatsvervangend afgevaardigde, en hun aanstelling kan bestendigd worden voor deze algemene vergadering.
Op de agenda staat:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2021
2. Goedkeuring jaarverslag 2021 DVV Midwest
3. Vaststellen jaarrekening 2021 en verlenen van kwijting
4. Toetreding als vennoot bij CIPAL
5. Datum volgende algemene vergadering: dinsdag 20 december 2022 om 18.00 uur.
Na onderzoek van alle stukken horend bij de agenda, blijkt dat er geen bezwaar is om de punten goed te keuren.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2017 over de deelname aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging Midwest
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van DVV Midwest
- de statuten van DVV Midwest, laatst gewijzigd op 18 december 2018 bij besluit van de algemene vergadering
- uitnodiging van 21 april 2022 van Midwest DVV tot de algemene vergadering op 28 juni 2022, samen met de agenda en de documentatie bij de punten
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van DVV Midwest die doorgaat op dinsdag 28 juni 2022
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van DVV Midwest, namelijk raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief vertegenwoordiger en raadslid mevrouw Katrien Delodder als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 3
De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de algemene vergadering van 28 juni 2022 van DVV Midwest goed te keuren.
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de uitvoering van deze beslissing, onder meer de kennisgeving aan DVV Midwest op het emailadres dvv-midwest@midwest.be.
Het beslissingsorgaan van de Vlaamse Landmaatschappij heeft de toelating gegeven het goed, gelegen in het landinrichtingsproject “Brugse Veldzone”, inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid”, over te dragen aan de gemeente Wingene tegen de bijdrage van 10.842,05 euro (inclusief prijs onroerend goed + prijs 3 nieuwe bodemattesten) plus kosten.
Het goed werd door de Vlaamse Landmaatschappij aangekocht bij akte van aankoop verleden door de Afdeling Vastgoedtransacties, vestiging Brussel op 16 mei 2012 tegen de totale prijs van 21.019,00 euro.
Het goed wordt overgedragen tegen de procentuele bijdrage van 50 % zoals vastgesteld in het financieringsplan van het goedgekeurde inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid” die werd goedgekeurd bij ministerieel besluit op 27 juni 2012 en de wijziging van het inrichtingsplan van 21 augustus 2013, 17 december 2014 en 21 december 2016.
Op basis van de instemming van 29 augustus 2011 en 18 januari 2012 met het uitvoerings- en financieringsplan van het landinrichtingsproject “Brugse Veldzone”-inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid” verbindt de gemeente Wingene zich ertoe het goed over te nemen.
De ontwerpakte werd opgemaakt door Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark, Ter Reigerie 9 bus 9 te 8800 Roeselare.
Het goed gelegen in het landinrichtingsproject "Brugse Veldzone", inrichtingsplan 'Groenhove - Vrijgeweid) betreft een oppervlakte van 22a 80 ca voor een perceel hooiland, gelegen Stuivenhoek (2e afdeling, sectie A, nummer 152P0000), een oppervlakte van 22a 90 ca voor een perceel hooiland Stuivenhoek (2e afdeling, sectie A, nummer 152/02P0000) en een oppervlakte van 66a 40 ca voor een perceel hooiland Rijckehoek (2e afdeling, sectie A, nummer 152P0000).
- het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
- Het ministerieel besluit van 27 juni 2012 en de wijziging van het inrichtingsplan van 21 augustus 2013, 17 december 2014 en 21 december 2016 betreffende het financieringsplan van het goedgekeurde inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid”.
- de beslissing van de gemeenteraad van 29 augustus 2011 betreffende het uitvoerings- en financieringsplan van het landinrichtingsproject “Brugse Veldzone”-inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid”.
De uitgaven zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000020 Landinrichtingsplan Groenhove - Vrijgeweid - aandeel Wingene
- actie 01.01.08: We werken aan Landinrichtingsplan Groenhove Vrijgeweid
- verantwoordelijke dienst EXT
De kost bedraagt 10.842,05 euro.
Er is 24.046,67 euro beschikbaar.
- akte
- plan
- akkoord aankoop
Artikel 1
De gemeente Wingene neemt het goed over gelegen in het landinrichtingsproject "Brugse Veldzone", inrichtingsplan 'Groenhove - Vrijgeweid) betreft een oppervlakte van 22a 80 ca voor een perceel hooiland, gelegen Stuivenhoek (2e afdeling, sectie A, nummer 152P0000), een oppervlakte van 22a 90 ca voor een perceel hooiland Stuivenhoek (2e afdeling, sectie A, nummer 152/02P0000) en een oppervlakte van 66a 40 ca voor een perceel hooiland Rijckehoek (2e afdeling, sectie A, nummer 152P0000).
Artikel 2
De kost bedraagt 10.842,05 euro (inclusief prijs onroerend goed + prijs 3 nieuwe bodemattesten), plus kosten.
Artikel 3
Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark, Ter Reigerie 9 bus 9 te 8800 Roeselare.
Op 5 mei 2022 ontving het gemeentebestuur Wingene van het Centraal Kerkbestuur de jaarrekeningen 2021 samen met het coördinatierapport.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken zijn onderworpen aan een bijzonder toezicht. De jaarrekeningen moeten voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad en dan verder voor goedkeuring doorgestuurd worden aan de gouverneur.
In het overleg tussen het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur van 19 april 2022 werd een gunstig advies met opmerkingen verleend over de jaarrekeningen 2021. De belangrijkste opmerkingen waren:
Op 5 mei 2022 ontving het gemeentebestuur Wingene van het Centraal Kerkbestuur de jaarrekeningen 2021 samen met het coördinatierapport.
De jaarrekeningen zijn inhoudelijk en vormelijk nagezien en verdienen gunstig advies.
- het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder de artikelen 54 t.e.m. 56
- het verslag van het overleg van 23 mei 2014 met afsprakennota afgesloten tussen het centraal kerkbestuur en een afvaardiging van het College van Burgemeester en schepenen
- coördinatierapport centraal kerkbestuur
- gebundelde jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies met opmerkingen met betrekking tot de jaarrekeningen 2021 van de Kerkfabrieken Sint-Amandus, Sint-Jan, Sint-Georgius, Sint-Aldegondis en Sint-Jozef alsook voor het coördinatierapport.
Op 4 april 2022 diende Liesbeth Denolf, in naam van het Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele, een aanvraag in voor de organisatie van hun jaarlijkse kermisweekend in Zwevezele. Het kermisweekend gaat door op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 juni. Het programma werd op dinsdag 19 april 2022 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Voor de organisatie van het kermisweekend maakte het Gemeentelijk Feestcomité een kostenraming op. Op basis hiervan vraagt de vereniging opnieuw logistieke en financiële ondersteuning van de gemeente, dit voor een bedrag van € 11.725,00. Het college kende op dinsdag 19 april 2022 al diverse toelagen voor een totaal bedrag van € 4.650,00 toe aan het Gemeentelijk Feestcomité. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om een extra nominatieve toelage voor een bedrag van € 7.075,00 toe te kennen.
Het programma van het kermisweekend met een overzicht van de kosten:
VRIJDAG 3 JUNI - loopwedstrijd
Deze omvat een kinderloop, recreantenloop en prestatieloop.
Voor de organisatie van de loopwedstrijd wordt een financiële tussenkomst gevraagd van € 1.500,00, alsook een bedrag van € 500,00 voor de aankoop van Cava voor de winnaars.
ZATERDAG 4 JUNI - receptie - Zwevezele zingt - DJ's - zomerterras
Op zaterdag 4 juni gaat het programma van start met een receptie. Daarna volgt ‘Zwevezele zingt’. Het Gemeentelijk Feestcomité neemt de organisatie van 'Zwevezele zingt' zelf voor haar rekening, dus zonder hulp van het evenementenbureau van ‘Vlaanderen zingt’, wat een aantal extra kosten met zich meebrengt (druk boekjes, scherm, t-shirts voor de deelnemers, …). Twee DJ's sluiten de avond af: DJ Ratch (lokaal) en DJ Jan Vervloet. De tent wordt feestelijk aangekleed en er wordt opnieuw een zomers terras voorzien.
Voor deze organisatie wordt de totale kost op € 6550,00 geraamd. Het Gemeentelijk Feestcomité vraagt hier een financiële tussenkomst van € 4.375,00 (subsidie muziek van € 1.875,00, in 2019 geraamd als 'toelage zomerprogrammatie' + extra toelage).
ZONDAG 5 JUNI - Radio Oost-West - Kermiscup - optreden Domino
Op zondag ontvangt het Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele de lokale Radio Oost-West. Tijdens de namiddag staat de 'Kermiscup' op het programma, naar analogie met de 'Container Cup'. Hierbij wordt beroep gedaan op de Zwevezeelse verenigingen en vriendengroepen. De kermis wordt op zondag afgesloten met een optreden van Domino.
Voor deze organisatie wordt de totale kost op € 4.640,00 geraamd. Het Gemeentelijk Feestcomité vraagt hier een financiële tussenkomst van € 2.000,00 (extra toelage).
Tot slot omvat de organisatie van het kermisweekend nog tal van algemene kosten zoals verzekeringen, billijke vergoeding, Sabam, huur tent, drukwerk,...
De algemene kosten worden geraamd op € 8.700,00. Het Gemeentelijk Feestcomité vraagt hier een financiële tussenkomst van € 3.350,00 (jaarlijkse nominatieve werkingstoelage van € 2.650,00 + jaarlijkse tussenkomst tekenwedstrijd van € 500,00 + extra toelage).
De vereniging vraagt in totaal een subsidie van € 11.725,00 aan.
Toelagen toegekend door het college van burgemeester en schepenen op dinsdag 19 april 2022:
In het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 zijn 2 nominatieve toelagen voorzien voor de organisatie van dit kermisweekend, namelijk de jaarlijkse kermistoelage voor een bedrag van € 2.650,00 en een toelage voor de tekenwedstrijd van € 500,00. Voor de stratenloop kan de organisator een toelage bekomen van 1.500 euro, op basis van het subsidiereglement recreanten en sportorganisatoren.
Een totaal van 4.650,00 euro werd door het college toegekend aan het Gemeentelijk Feestcomité op dinsdag 19 april 2022.
Aanvraag extra toelage:
Het Gemeentelijk Feestcomité verantwoordt de aanvraag voor de extra toelage van € 7.075,00 als volgt:
Hiervoor is in het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 geen budget voorzien. De raad kan akkoord gaan met de toekenning van deze extra toelage omwille van de sterke inflatie en prijsstijgingen. De vereniging levert voldoende bewijs van de kosten voor de organisatie van het kermisweekend.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikels 56 en 41, 23°
- Het subsidiereglement recreanten en sportorganisatoren, vastgesteld door de gemeenteraad op 22 december 2008
- Het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 over: Aanpassing 2 aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente - vaststelling
- Het collegebesluit van 19 april 2022 over de toekenning van diverse toelagen aan het Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele
Volgende kredieten worden voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
Extra nominatieve kermistoelage
- MJP000614 Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele
- actie 04.01.02: We voorzien werkingstoelagen voor socio-culturele verenigingen
- verantwoordelijke dienst CULTUUR
Er is voldoende budget beschikbaar via een verschuiving.
- aanvraag Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele dd. 4 april 2022
Enig artikel
De gemeenteraad kent een extra nominatieve toelage van € 7.075,00 toe aan het Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele voor de organisatie van hun kermisweekend op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 juni 2022.
De kermis in Zwevezele gaat door op vrijdag 3 juni, zaterdag 4 juni en zondag 5 juni 2022.
Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
/
/
Artikel 1
Op vrijdag 3 juni, zaterdag 4 juni en zondag 5 juni 2022 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De kermis in Sint-Jan Wingene gaat door op vrijdag 24 juni, zaterdag 25 juni en zondag 26 juni 2022.
Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
/
/
Artikel 1
Op vrijdag 24 juni, zaterdag 25 juni en zondag 26 juni 2022 tussen 11 uur en 24 uur is het in de Keukelstraat verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Hillekermis in Zwevezele gaat door op vrijdag 24 juni, zaterdag 25 juni en zondag 26 juni 2022.
Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
/
/
Artikel 1
Op vrijdag 24 juni, zaterdag 25 juni en zondag 26 juni 2022 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De laatste jaren zijn er een aantal nieuwe kleine verkavelingen en woonwijken bijgekomen in Wingene en Zwevezele die in aanmerking komen voor het invoeren van een zone 30. Sommige van deze vormen een geheel met bestaande straten die eveneens gelegen zijn in puur woongebied en logischer wijze ook in aanmerking komen voor het invoeren van een zone 30, zoals de Beelaertstraat die een geheel vormt met de Wulfhoekstraat en de Doornstraat.
In het verleden zijn er met het bestuur afspraken gemaakt om tot een uniforme bepaling van de snelheidsregimes te komen. Deze afspraken zijn opgenomen in een interne richtlijn voor de Dienst Mobiliteit, "Globale visie op snelheid".
De Dienst Mobiliteit stelt voor om in de Eikenstraat, Koeivoet, Beelaertstraat, Wulfhoekstraat, Doornstraat, Wingenesteenweg doodlopend stuk aan huisnummers 27A tot 27F, Ruddervoordestraat, Laurierstraat, Nederduin, Behaegelstraat en Rijkestraat een zone 30 in te voeren.
Het gaat om gemeentewegen.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 21 maart 2022: aanpassen snelheidsregime in nieuwe verkavelingen - goedkeuring en agendering gemeenteraad
- 2022_RL_Globale_visie_op_snelheidbeheersing
- 20220510_PL_zone_30
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een zone 30 in te voeren op volgende wegen:
- Eikenstraat
- Koeivoet
- Wulfhoekstraat
- Doornstraat
- Beelaertstraat
- Wingenesteenweg, doodlopend stuk ter hoogte van huisnummers 27A tot 27F
- Ruddervoordestraat van het kruispunt met de Bruggestraat tot voorbij het kruispunt met de Laurierstraat
- Laurierstraat
- Rijkestraat tussen huisnummer 11 en huisnummer 21
- Nederduin
- Behaegelstraat
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van de verkeersborden F4a en F4b.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
De laatste jaren zijn er een aantal nieuwe kleine verkavelingen en woonwijken bijgekomen in Wingene en Zwevezele die in aanmerking komen voor het invoeren van een zone 30 of een zone 50. De wijk Zeswege komt door zijn bebouwd karakter in aanmerking voor het invoeren van een zone 50.
In het verleden zijn er met het bestuur afspraken gemaakt om tot een uniforme bepaling van de snelheidsregimes te komen. Deze afspraken zijn opgenomen in een interne richtlijn voor de Dienst Mobiliteit, "Globale visie op snelheid".
De Dienst Mobiliteit stelt voor om een zone 50 af te bakenen op de Zeswegestraat tussen huisnummer 39 en huisnummer 79 (Aspergemstraat en Heirweg), ten zuiden van de Zeswegestraat tot aan de woningen Aspergemstraat 13, Cauwentynestraat 1 en ten noorden van de de Zeswegestraat tot aan de woningen Torhoustraat voorbij Nederduin, Stampkotmolenstraat 15 en Hoogstraat 2c.
Het gaat om een gewestweg en gemeentewegen.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 21 maart 2022: aanpassen snelheidsregime in nieuwe verkavelingen - goedkeuring en agendering gemeenteraad
- 2022_RL_Globale_visie_op_snelheidbeheersing
- 20220510_PL_Zeswege_zone_50
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een zone 50 in te voeren op volgende wegen:
- Zeswegestraat tussen huisnummer 39 en huisnummer 79 (tussen Aspergemstraat en Heirweg)
- ten zuiden van de Zeswegestraat tot Aspergemstraat 13, Cauwentynestraat 1
- ten noorden van de Zeswegestraat tot Torhoutstraat voorbij Nederduin, Stampkotmolenstraat 15 en Hoogstraat 2c
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden F4a en F4b.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
In de gemeenteraad van maart 2021 hebben we de nieuwe huishoudelijke reglementen voor het gebruik van gemeentelijk feestmateriaal en gemeentelijke sport- en socio-culturele infrastructuur goedgekeurd. Ten gevolge daarvan werd op 1 oktober 2021 het nieuwe online platform voor het reserveren van zalen en feestmateriaal gelanceerd.
Deze reglementen en bijhorende digitalisatie hadden tot doel om aan de gebruikers een betere en gebruiksvriendelijke dienstverlening aan te bieden en kaderden in de volgende stap in het digitaliseren van onze dienstverlening.
Als lid van toneelkring de Totetrekkers deed ik ondertussen zelf wat ervaring op met het online-reservatiesysteem. Het systeem kan ons als vereniging zeker efficiënter en gemakkelijker zalen en feestmateriaal laten reserveren. Zo zien we nu direct wanneer zalen of feestmateriaal vrij beschikbaar is.
Mijn vaststelling is echter wel dat het systeem hier en daar wat moeilijkheden met zich meebrengt. Zo is het reservatiesysteem niet zo gemakkelijk terug te vinden op de website en had ik wat problemen met het aanmaken van een account. Het reserveren in blokken van 4 uur blijkt ook voor onze vereniging niet zo efficiënt te zijn.
Daarom stel ik graag volgende vragen:
Raadslid Quintyn licht haar mondelinge vraag toe.
1/ Hoeveel verenigingen hebben ondertussen een account gemaakt?
2/ Zijn dergelijke gebruiksproblemen ook door andere verenigingen gesignaleerd?
3/ Is er reeds een evaluatie gebeurd van de huishoudelijke reglementen en het gebruik van het online reservatieplatform? Wat is hieruit naar voor gekomen?
4/ Zijn er stappen voorzien om het systeem van reservaties te verbeteren?
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
1/ Hoeveel verenigingen hebben de evaluatie ingevuld?
2/ Wat zijn de bevindingen? Wat wordt als positief ervaren en wat zijn de knelpunten?
3/ Is het bestuur van plan om de reservatieprocedure aan te passen, indien ja, op welke manier?
Schepen van cultuur Brecht Warnez antwoordt als volgt:
"Nu corona voorbij is, wordt het systeem alvast veelvuldig gebruikt. Op vandaag zijn er 332 gebruikers die gelinkt zijn aan een vereniging, particulier of commerciële instantie.
De analyse die raadslid Quintyn maakt is correct. We staan dicht bij onze verenigingen dus we hadden ook al wat opmerkingen gekregen m.b.t. het gebruiksgemak van onze online reservatietool. Het kwam ook in een aantal adviesraden aan bod.
Dat er kinderziekten zijn, is anderzijds ook niet onlogisch. De digitalisering was een huzarenstukje want we hebben ook alles wat eenvoudiger gemaakt. We hadden in onze gemeente maar liefst 154 tarieven voor de verhuur van zalen. Het was moeilijk door het bos de bomen nog te zien.
Het ging om opmerkingen die een gevolg zijn van de software en opmerkingen die een gevolg zijn van keuzes die gemaakt werden bij de opmaak van het huishoudelijk reglement.
Om de opmerkingen wat te kunnen objectiveren, werd er – zoals raadslid De Visscher ook aangaf –een korte online bevraging uitgestuurd naar de verenigingen. We ontvingen daar 25 antwoorden op. Daarnaast werd ook gepolst naar de tevredenheid bij andere besturen die gebruik maken van dezelfde reservatietool.
Ik geef een overzicht van de belangrijkste bevindingen uit de evaluatie waarbij deze onderverdeeld werden in een aantal categorieën.
a) Gebruiksvriendelijkheid van de software
Het blijkt niet altijd evident te zijn om de reservatietool terug te vinden op de website van de gemeente en dit ondanks het feit dat er op de homepagina een knop zichtbaar is.
Het inloggen wordt hierbij bemoeilijkt door het feit dat de verenigingsaccount een andere account is dan de persoonlijke account. Maar, eens ingelogd lukt het reserveren vrij vlot. Niettemin kan de weergave van de beschikbaarheden voor een aantal gebruikers gebruiksvriendelijker.
b) Begeleiding
Indien er ondersteuning nodig is, dan wordt deze vlot gevonden (hetzij via mail, telefonisch of door een fysiek contact) en er is een hoge mate van tevredenheid over deze ondersteuning.
c) Huishoudelijk reglement
De belangrijkste opmerkingen die voortvloeien uit het huishoudelijk reglement zijn het feit dat een reservatie maximaal 1 jaar op voorhand kan (wat geen gevolg is van de wijzingen in maart 2021), het feit dat de betaling op voorhand en online dient te gebeuren en het feit dat er voor socio-culturele gebouwen enkel in blokken van 4u kan gereserveerd worden.
d) Facturatie
De online betaling (QR-code of aanmelden via bank-app) blijkt niet zo gebruiksvriendelijk te zijn omdat dit vaak gelinkt is aan de individuele rekening van de persoon die de reservatie uitvoert en niet gelinkt is aan het rekening van de vereniging.
We hebben de bevindingen ondertussen ook besproken op het schepencollege. De volgende acties willen we in elk geval al voorzien:
- We willen de reservatietool vlotter toegankelijk maken (bv. verplaatsen knop op de homepagina, inleidende tekst herschrijven, koppelen verenigingsaccount aan de individuele account, (on)beschikbaarheid verduidelijken…).
- We zullen blijven inzetten op een actieve begeleiding van de verenigingen (bv. aan het nieuwe loket van het Vrijetijdspunt, infosessies op vergaderingen van diverse raden, …)
- We kijken na of het wenselijk is het huishoudelijk reglement te wijzigen inzake het weglaten van de blokken van 4u en de facturatie achteraf. De impact hiervan moet eerst organisatiebreed worden nagekeken.
- In afwachting van een gewijzigd huishoudelijk reglement zal de online betaling voorafgaand aan de activiteit terug vervangen worden door betaling via overschrijving nà de activiteit.
Het is de bedoeling om daarmee terug te komen in de gemeenteraad van augustus.
Tot slot wil ik nog benadrukken dat iedereen welkom blijft aan het loket van het vrijetijdspunt dat ook telefonische en per mail bereikbaar is. Want nog niet iedereen is mee op de digitale trein en we morgen niemand vergeten."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Op 24 april 22 werd door de gemeente Wingene volgende mail rondgestuurd:
"Hoe tevreden ben je over de reservatieprocedure?
Sedert vorig jaar kunnen verenigingen zalen en / of materialen van gemeente Wingene online reserveren.
We zijn benieuwd naar jouw ervaring hiermee.
Aan de hand van een korte bevraging polsen we daarom graag even naar jouw tevredenheid over en het gebruiksgemak van de procedure.
De bevraging staat open voor iedereen, maar wordt best ingevuld door de contactpersoon van de vereniging die de reservaties behartigt.
De bevraging is volledig anoniem en neemt ongeveer 5 minuten van je tijd in beslag.
We verzamelen de antwoorden t.e.m. 1 mei 2022."
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
1) Hoeveel verenigingen hebben de evaluatie ingevuld?
2) Wat zijn de bevindingen? Wat wordt als positief ervaren en wat zijn de knelpunten?
3) Is het bestuur van plan om de reservatieprocedure aan te passen, indien ja, op welke manier?
Raadslid Quintyn licht haar mondelinge vraag toe.
1/ Hoeveel verenigingen hebben ondertussen een account gemaakt?
2/ Zijn dergelijke gebruiksproblemen ook door andere verenigingen gesignaleerd?
3/ Is er reeds een evaluatie gebeurd van de huishoudelijke reglementen en het gebruik van het online reservatieplatform? Wat is hieruit naar voor gekomen?
4/ Zijn er stappen voorzien om het systeem van reservaties te verbeteren?
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
1/ Hoeveel verenigingen hebben de evaluatie ingevuld?
2/ Wat zijn de bevindingen? Wat wordt als positief ervaren en wat zijn de knelpunten?
3/ Is het bestuur van plan om de reservatieprocedure aan te passen, indien ja, op welke manier?
Schepen van cultuur Brecht Warnez antwoordt als volgt:
"Nu corona voorbij is, wordt het systeem alvast veelvuldig gebruikt. Op vandaag zijn er 332 gebruikers die gelinkt zijn aan een vereniging, particulier of commerciële instantie.
De analyse die raadslid Quintyn maakt is correct. We staan dicht bij onze verenigingen dus we hadden ook al wat opmerkingen gekregen m.b.t. het gebruiksgemak van onze online reservatietool. Het kwam ook in een aantal adviesraden aan bod.
Dat er kinderziekten zijn, is anderzijds ook niet onlogisch. De digitalisering was een huzarenstukje want we hebben ook alles wat eenvoudiger gemaakt. We hadden in onze gemeente maar liefst 154 tarieven voor de verhuur van zalen. Het was moeilijk door het bos de bomen nog te zien.
Het ging om opmerkingen die een gevolg zijn van de software en opmerkingen die een gevolg zijn van keuzes die gemaakt werden bij de opmaak van het huishoudelijk reglement.
Om de opmerkingen wat te kunnen objectiveren, werd er – zoals raadslid De Visscher ook aangaf –een korte online bevraging uitgestuurd naar de verenigingen. We ontvingen daar 25 antwoorden op. Daarnaast werd ook gepolst naar de tevredenheid bij andere besturen die gebruik maken van dezelfde reservatietool.
Ik geef een overzicht van de belangrijkste bevindingen uit de evaluatie waarbij deze onderverdeeld werden in een aantal categorieën.
a) Gebruiksvriendelijkheid van de software
Het blijkt niet altijd evident te zijn om de reservatietool terug te vinden op de website van de gemeente en dit ondanks het feit dat er op de homepagina een knop zichtbaar is.
Het inloggen wordt hierbij bemoeilijkt door het feit dat de verenigingsaccount een andere account is dan de persoonlijke account. Maar, eens ingelogd lukt het reserveren vrij vlot. Niettemin kan de weergave van de beschikbaarheden voor een aantal gebruikers gebruiksvriendelijker.
b) Begeleiding
Indien er ondersteuning nodig is, dan wordt deze vlot gevonden (hetzij via mail, telefonisch of door een fysiek contact) en er is een hoge mate van tevredenheid over deze ondersteuning.
c) Huishoudelijk reglement
De belangrijkste opmerkingen die voortvloeien uit het huishoudelijk reglement zijn het feit dat een reservatie maximaal 1 jaar op voorhand kan (wat geen gevolg is van de wijzingen in maart 2021), het feit dat de betaling op voorhand en online dient te gebeuren en het feit dat er voor socio-culturele gebouwen enkel in blokken van 4u kan gereserveerd worden.
d) Facturatie
De online betaling (QR-code of aanmelden via bank-app) blijkt niet zo gebruiksvriendelijk te zijn omdat dit vaak gelinkt is aan de individuele rekening van de persoon die de reservatie uitvoert en niet gelinkt is aan het rekening van de vereniging.
We hebben de bevindingen ondertussen ook besproken op het schepencollege. De volgende acties willen we in elk geval al voorzien:
- We willen de reservatietool vlotter toegankelijk maken (bv. verplaatsen knop op de homepagina, inleidende tekst herschrijven, koppelen verenigingsaccount aan de individuele account, (on)beschikbaarheid verduidelijken…).
- We zullen blijven inzetten op een actieve begeleiding van de verenigingen (bv. aan het nieuwe loket van het Vrijetijdspunt, infosessies op vergaderingen van diverse raden, …)
- We kijken na of het wenselijk is het huishoudelijk reglement te wijzigen inzake het weglaten van de blokken van 4u en de facturatie achteraf. De impact hiervan moet eerst organisatiebreed worden nagekeken.
- In afwachting van een gewijzigd huishoudelijk reglement zal de online betaling voorafgaand aan de activiteit terug vervangen worden door betaling via overschrijving nà de activiteit.
Het is de bedoeling om daarmee terug te komen in de gemeenteraad van augustus.
Tot slot wil ik nog benadrukken dat iedereen welkom blijft aan het loket van het vrijetijdspunt dat ook telefonische en per mail bereikbaar is. Want nog niet iedereen is mee op de digitale trein en we morgen niemand vergeten."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Plan van aanpak en communicatie
Op maandagavond 25 april 2022 werd er aan de gemeentelijke mandatarissen meegedeeld dat de politieke meerderheden van Wingene en Ruiselede hadden beslist om te fusioneren. Een klein uur later werden de inwoners op de hoogte gesteld via een persbericht en via de verschillende mediakanalen.
De manier waarop dit werd aangekondigd is merkwaardig. Er werd vooraf niet geluisterd naar onze inwoners noch inspraakmogelijkheden georganiseerd over fusieplannen. Nochtans beweert het gemeentebestuur dat ze inspraak, participatie en communicatie naar de inwoners toe hoog in het vaandel dragen. In het gemeentelijk meerjarenplan/begroting lezen we letterlijk bij beleidsdoelstelling 10, één van de speerpunten van het gemeentelijk beleid: “We staan open voor burgerinitiatieven en geven participatie en sterke communicatie een prominente plaats… Proactieve communicatie, goed geïnformeerde inwoners en een groter draagvlak zijn het resultaat… We tasten de mogelijkheden op vlak van participatie af en bouwen aan een aanpak op maat van onze gemeente.” Er wordt deze legislatuur zelfs veel budget uitgetrokken voor o.a. participatietrajecten en burgerinitiatieven én er wordt zelfs een kinderraad gepland in deze legislatuur.
Maar over één van de meest belangrijke en historische beslissingen kreeg de inwoner geen inspraak. Geen enquête over de mening van fusieplannen, geen inspraakmogelijkheden, niet vooraf gepolst naar buurgemeenten die de voorkeur wegdragen van onze inwoners, geen klankbordgroep, niets.
Als de politieke meerderheid van de gemeente Wingene consequent is met zijn eigen visie over informatie, communicatie en participatie dan had ze:
De manier waarop deze fusie zal worden uitgevoerd, zal de toon zetten hoe de inwoners van zowel Wingene, Zwevezele als Ruiselede in de komende decennia naar deze fusie zullen kijken en zich erbij voelen. Als het gemeentebestuur het menens is met haar eigen visie omtrent inspraak, participatie en communicatie; dan koos/kiest ze voor één van deze twee opties.
Fusieplannen op zich
Als fractie vinden we het merkwaardig dat er blijkbaar maar met twee gemeenten op voorhand werd gesproken voor een eventuele fusie. Nochtans grenst onze gemeente aan maar liefst zeven andere gemeenten. En dat brengt ons naar één van onze grootste bekommernissen: de schaal van de voorgestelde fusiegemeente. Als de gemeenten Wingene en Ruiselede zouden fuseren, dan komen ze net boven de 20 000 inwoners. Als gemeentes fuseren, dan doet ze dat normaliter om aan slagkracht te winnen: zowel praktisch, inhoudelijk als financieel. De Vlaamse Regering stelt fusies voor van ongeveer 50 à 60 000 inwoners. Maar we moeten momenteel vaststellen dat er reeds veel gemeentes zijn met circa 20 000 inwoners die nog steeds worstelen met dezelfde problematiek waar zowel Wingene als Ruiselede mee kampen.
Zijn wij als N-VA tegen fusies? Neen, we stellen ons constructief op. Zijn de Ruiseledenaren, Doomkerkenaren en Kruiskerkenaren welkom? Uiteraard! Maar zijn we bezorgd over de te kleine schaal van deze voorgestelde fusiegemeente die zijn doel zal missen? Zeker.
Het risico bestaat ook dat we na deze fusie - met het moeilijke traject en aanpassingsproces voor onze bevolking – nogmaals door dat moeilijke proces zullen moeten gaan in de toekomst. Daarom zijn wij eerder voorstander van een fusie op grotere schaal: na gesprekken met alle buurgemeenten en waarbij dat de inwoners - vooraleer er een beslissing wordt gemaakt - op voorhand worden gehoord en inspraakmogelijkheden hebben.
Áls de huidige fusieplannen dan toch worden doorgevoerd, dan vindt onze fractie het dan ook van primordiaal belang dat alle (deel)gemeenten en hun inwoners als volwaardige partners worden behandeld en gerespecteerd. Er moet hierbij bijzondere aandacht worden gegeven aan de dienstverlening aan de inwoner: die moet kwaliteitsvol, effectief, efficiënt en zeer nabij zijn voor alle inwoners. Er moet ook met grote voorzichtigheid worden omgegaan om het DNA en de identiteit van de dorpen te vrijwaren.
Ten slotte zou de nieuwe gemeente kunnen rekenen op 4 miljoen euro schuldvermindering wegens het vrijwillige fusiekarakter. Als N-VA pleiten wij dan ook om deze middelen te gebruiken voor een algemene lastenverlaging voor onze inwoners, we denken hiermee in eerste plaats aan een verlaging van de gemeentelijke opcentiemen op de personenbelasting en/of de onroerende voorheffing.
Daarom stel ik graag deze vragen:
- Kunt u de laatste stand van zaken toelichten omtrent de huidige fusieplannen?
- Op welke manier zal het gemeentebestuur participatie en inspraak garanderen voor onze inwoners? Zal het gemeentebestuur een gemeentelijke volksraadpleging/referendum organiseren?
- In hoeverre en voor hoelang werd er met andere potentiële fusiegemeenten gesproken voor de gecommuniceerde fusieplannen van 25 april? Zijn er sindsdien gesprekken gevoerd met andere gemeenten na 25 april? Zoja, wat waren de conclusies van deze gesprekken?
- Op welke manier zal het gemeentebestuur de 4 miljoen euro benutten? Zal het gemeentebestuur deze middelen aanwenden voor een algemene lastenverlaging?
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Kunt u de laatste stand van zaken toelichten omtrent de huidige fusieplannen?
Lokale besturen Wingene en Ruiselede zijn actueel bezig met een uitgebreide bestuurskrachtanalyse waarin zij onderzoeken hoe zij de toekomstige uitdagingen van de beide organisaties kunnen aangaan en wat hun gezamenlijke sterktes zijn. Hierbij wensen we de bestuurskracht onder de loep te nemen en na te gaan in welke mate het vermogen of de ambtelijke, politieke, operationele en financiële capaciteit aanwezig is/zal zijn om als bestuur de gewenste maatschappelijke ontwikkelingen en bijhorende effecten te realiseren en om de dienstverlening en taken kwalitatief en efficiënt uit te voeren.
Een dergelijke bestuurskrachtanalyse dient zowel stil te staan bij de actuele bestuurskracht als bij de toekomstige bestuurskracht en dit via een kwantitatieve en kwalitatieve analyse.
Voor de uitvoering van het project “bestuurskrachtanalyse” wordt geopteerd om een externe partner in te schakelen om het project te begeleiden. Deze opdracht werd gegund aan CC Consult/Probis.
Er is een projectstructuur opgemaakt waarin een stuurgroep is samengesteld. De stuurgroep voor traject bestuurskrachtanalyse bestaat uit beide burgemeesters, beide algemeen directeurs en beide financieel directeurs met terugkoppeling naar MAT en college van burgemeester en schepenen.
Het traject bestaat uit verkennende gesprekken met alle algemeen directeurs en burgemeesters om te peilen naar de visie op de opdracht en verwachtingen van de individuele besturen, gesprekken met sleutelfiguren uit de organisatie, een financiële analyse en een uitgebreide data- en documentanalyse (HR-indicatoren, beheersindicatoren en financiële indicatoren). Er zijn eveneens (gemeenschappelijke) werksessies voorzien met MAT en beleid. Het traject mondt uit in een integraal rapport bestaande uit 3 delen: (1) foto van het bestuur; (2) de bestuurskrachtmeting van het bestuur en (3) advies over de bestuurskracht bij fusie.
Dit integrale rapport zal de basis vormen voor de principiële beslissing tot samenvoeging van beide gemeenten die zal worden voorgelegd aan beide gemeenteraden.
(2) Op welke manier zal het gemeentebestuur participatie en inspraak garanderen voor onze inwoners? Zal het gemeentebestuur een gemeentelijke volksraadpleging/referendum organiseren?
De keuze van Wingene en Ruiselede voor elkaar is genomen op basis van weloverwogen argumenten en wordt principieel bevestigd door de gemeenteraden, ondersteund zoals reeds meegedeeld door een uitgebreide bestuurskrachtanalyse. Zo kan er werk gemaakt worden van een gezamenlijk verhaal voor de toekomst.
Er is dus nog heel wat dat de komende maanden en jaren uitgeklaard zal moeten worden en waarin we de bewoners van alle deelgemeenten en parochies een belangrijke stem willen geven om de nieuwe toekomst van deze gemeente vorm te geven.
We houden alle betrokkenen (bewoners, medewerkers, bedrijven, verenigingen, adviesraden…) frequent op de hoogte van de voortgang, belangrijke informatie, inspraakmogelijkheden en ontmoetingsmomenten rondom deze fusie.
We maken gebruik van de bestaande communicatiekanalen (het infomagazine, website, Facebook,…) van Ruiselede en Wingene en de nieuwe fusiewebsite. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle belangrijke informatie en uitnodigingen ook op andere manieren alle bewoners bereiken.
Vragen kunnen nu al worden gesteld via het contactformulier op deze fusiewebsite. Deze vragen zullen onderzocht en besproken worden en op basis daarvan wordt de FAQ regelmatig bijgewerkt.
(3) In hoeverre en voor hoelang werd er met andere potentiële fusiegemeenten gesproken voor de gecommuniceerde fusieplannen van 25 april? Zijn er sindsdien gesprekken gevoerd met andere gemeenten na 25 april? Zoja, wat waren de conclusies van deze gesprekken?
Er zijn sinds 25 april geen gesprekken gevoerd met andere gemeenten en er worden er ook geen meer gevoerd. Zeker tot 1 januari 2025 blijft de fusiebeweging beperkt tot Wingene en Ruiselede.
(4) Op welke manier zal het gemeentebestuur de 4 miljoen euro benutten? Zal het gemeentebestuur deze middelen aanwenden voor een algemene lastenverlaging?
De Vlaamse overheid ondersteunt ons fusietraject met een schuldovername van 200 Euro per inwoner. Concreet gaat het dus inderdaad over ongeveer 4 miljoen euro.
Het vastleggen van de nieuwe belastingdruk is een opdracht van de nieuwe beleidsploeg maar wordt uiteraard in het komende fusietraject goed onderzocht.
De schuldverlichting die de Vlaamse overheid toekent aan Wingene en Ruiselede geeft de nieuwe gemeente extra ruimte om te investeren in de toekomst van de gemeente en in de toekomstige dienstverlening voor de burger in de verschillende deelgemeenten.
Een fusietraject goed implementeren vraagt ook transitiekosten."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Raadslid Camille Mortier verlaat de zitting om 21.04 uur en vervoegt de zitting opnieuw om 21.07 uur.
Op de gemeenteraad van juni 2020 werd de aankoop van de ANPR-camera’s voor de dorpskern Wingene goedgekeurd. Het gemeentebestuur wou met deze ANPR camera’s de snelheidsbeperking handhaven en de verkeersveiligheid verhogen. Voor onze fractie is en was het van cruciaal belang dat zwaar doorgaand verkeer (niet lokaal) maximaal wordt geweerd uit de dorpskern. Het gemeentebestuur argumenteerde dat het afdwingen van de snelheidsbeperking ervoor zou zorgen dat er minder zwaar doorgaand verkeer door onze kern zou rijden.
Meten is weten. Als antwoord op mijn schriftelijke vraag van maart 2020 bleek dat er tussen 14 en 19 oktober 2020 23.393 voertuigen door de Beernemstraat waren gereden. 3.843 daarvan waren vrachtwagens of vrachtwagens met trailer. Wij hebben in het verleden reeds gepleit voor een meting na de operationalisering van de ANPR-camera’s. Onze fractie vraagt om, nadat de trajectcontrole een tijdje in gebruik werd genomen, om nogmaals een meting te laten uitvoeren.
De camera’s werden uitgebreid getest en afgeregeld en sinds kort wordt er beboet. De gemeente gaf aan dat ze de periode vóór de inwerkingtreding alle inwoners goed wou informeren over de trajectcontrole. We merken dat er bij onze inwoners nog vragen zijn over de ANPR-camera’s, de trajectcontrole en vragen over de corrigering van gereden/vastgestelde snelheden. Op de gemeentelijk website staat er een V&A-pagina met verschillende onderwerpen over de trajectcontrole (https://www.wingene.be/veelgestelde-vragen-over-trajectcontroles), bij de rubriek over ‘de marge tussen werkelijke snelheid en gemeten snelheid’ staat er dat “de werkelijke snelheid wordt gemeten op basis van geijkte camera’s. De politie bepaalt de marge om effectief te gaan beboeten”.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- Op welke manier heeft het gemeentebestuur onze inwoners geïnformeerd omtrent de werking van de ANPR-camera’s en de trajectcontrole?
- Wat is de laatste stand van zaken omtrent het gemeentelijk mobiliteitsplan?
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Op welke manier heeft het gemeentebestuur onze inwoners geïnformeerd omtrent de werking van de ANPR-camera’s en de trajectcontrole?
Eind augustus zijn de ANPR-camera's geplaatst. Eind 2021 zijn posters en bewonersbrieven bedeeld met de oproep om de affiche op de achterzijde uit te hangen ter sensibilisatie.
Er is op 20 augustus 2021 een persbericht opgemaakt dat gedeeld werd via de andere gemeentelijke communicatiekanalen (website, facebook, nieuwsbrief).
In de gemeentelijke Info, editie oktober – november – december 2021, is een bijdrage gepubliceerd over de trajectcontrole. Dit werd herhaald via een kort bericht in de gemeentelijke Info van het eerste kwartaal 2022.
Daarnaast werden herhaaldelijk gedurende korte tijd infokarren geplaatst ter sensibilisering voor de trajectcontrole. Bovendien is duidelijke signalisatie aangebracht die de burgers informeert over de trajectcontrole.
Er is een themapagina opgemaakt op onze website:https://www.wingene.be/gas
(2) Sinds wanneer is de trajectcontrole actief (medio april ’22) en sinds wanneer wordt er over gegaan tot boetes? Wat zijn de eerste conclusies? Hoeveel voertuigen/bestuurders werden er reeds beboet?
19 april 2022 is de vaststellingsdatum van de eerste geverbaliseerde snelheidsovertredingen. Op datum van 25 mei 2022 zijn 1190 GAS-boetes uitgestuurd (vaststellingsdatum 23 mei 2022).
Het is te vroeg voor een eerste kwantitatieve analyse, maar de vaststelling is dat duidelijk merkbaar dat er trager wordt gereden door de trajectcontrole. Het eerste kwartaal van 2022 is gebruikt als periode van sensibiliseren. Er zijn geen GAS-boetes uitgeschreven. We zijn pas gestart met verbaliseren met ingang van 19 april 2022. We merken intussen een sterke gedragsverandering (respecteren snelheid) bij de autobestuurders gezien het aantal snelheidsovertredingen ten aanzien van laatste meting eind 2021 met meer dan 35% is gedaald. De aangepaste snelheid is ook voelbaar in het straatbeeld en voor de inwoners in de buurt.
(3) Kunt u toelichting geven over de marge die de politie hanteert?
Burgemeester wenst hierop niet te antwoorden. Hij vindt dit geen correcte vraag. De marge is leesbaar in het PV van vaststelling.
(4) Op welke manier zal het gemeentebestuur onze inwoners extra sensibiliseren over de inwerkingtreding van de camera’s?
Wij hebben een communicatiecampagne uitgevoerd eind 2021 om de komst van de camera’s duidelijk te kaderen zodat iedereen ook begrijpt waarom ze er hangen en hebben gedurende 3 maanden getest en niet gesanctioneerd. Je kan niet blijven sensibiliseren. Zone 30 is al lang van toepassing in de Oude Bruggestraat en Beernemstraat.
(5) Wanneer zal het gemeentebestuur een nieuwe meting doen in de Beernemstraat om – met het oog op het maximaal weren van zwaar doorgaand verkeer – de effectiviteit te meten van deze ingreep?
Het is nog niet ingepland om nieuwe tellingen te doen in de Beernemstraat om het effect van de handhaving te monitoren, maar het is uiteraard wel interessant om dit later dit jaar eens te doen.
(6) Wat is de laatste stand van zaken omtrent het gemeentelijk mobiliteitsplan?
De nota rond fietsbeleid is uitgewerkt. Voor het tweede grote thema (vrachtverkeer) werden de resultaten van de tellingen (gedaan in februari -maart) geanalyseerd. De resultaten in juni worden afgetoetst met lokaal bestuur Pittem, waar de WVI ook een nieuw mobiliteitsplan aan het maken is. We wachten om een projectstuurgroep samen te roepen (wellicht september) tot we van WVI rond minstens de twee grote thema’s (fietsen en zwaar vervoer) een ontwerptekst hebben. De andere thema’s (parkeren, voetgangers en openbaar vervoer) zullen verhoudingsgewijs van mindere orde zijn.
In het regionaal mobiliteitsplan zit een voorstel om de bovenlokale vrachtroutes te weren uit centrum Wingene door ze vanuit onze bedrijventerreinen telkens om te leiden naar de N37, maar dat zijn voor doorgaand vrachtverkeer van en naar de E40 niet altijd de kortste en efficiëntste omleidingen. Binnen het lokaal mobiliteitsplan worden nu een paar scenario’s voor zonale tonnagebeperkingen onderzocht, maar momenteel evolueren we vooral in de richting om in de Beernemstraat het doorgaand verkeer zoveel mogelijk te ontraden via trajectcontrole, zone 30, parkeerstroken, eventueel extra plantvakken/bomen en versmalde oversteekplaatsen."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid