Aanleiding en voorgeschiedenis
De laatste jaren zijn er een aantal nieuwe kleine verkavelingen en woonwijken bijgekomen in Wingene en Zwevezele die in aanmerking komen voor het invoeren van een zone 30. Sommige van deze vormen een geheel met bestaande straten die eveneens gelegen zijn in puur woongebied en logischer wijze ook in aanmerking komen voor het invoeren van een zone 30, zoals de Beelaertstraat die een geheel vormt met de Wulfhoekstraat en de Doornstraat.
Feiten, context en argumentatie
In het verleden zijn er met het bestuur afspraken gemaakt om tot een uniforme bepaling van de snelheidsregimes te komen. Deze afspraken zijn opgenomen in een interne richtlijn voor de Dienst Mobiliteit, "Globale visie op snelheid".
De Dienst Mobiliteit stelt voor om in de Eikenstraat, Koeivoet, Beelaertstraat, Wulfhoekstraat, Doornstraat, Wingenesteenweg doodlopend stuk aan huisnummers 27A tot 27F, Ruddervoordestraat, Laurierstraat, Nederduin, Behaegelstraat en Rijkestraat een zone 30 in te voeren.
Het gaat om gemeentewegen.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 21 maart 2022: aanpassen snelheidsregime in nieuwe verkavelingen - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- 2022_RL_Globale_visie_op_snelheidbeheersing
- 20220510_PL_zone_30
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een zone 30 in te voeren op volgende wegen:
- Eikenstraat
- Koeivoet
- Wulfhoekstraat
- Doornstraat
- Beelaertstraat
- Wingenesteenweg, doodlopend stuk ter hoogte van huisnummers 27A tot 27F
- Ruddervoordestraat van het kruispunt met de Bruggestraat tot voorbij het kruispunt met de Laurierstraat
- Laurierstraat
- Rijkestraat tussen huisnummer 11 en huisnummer 21
- Nederduin
- Behaegelstraat
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van de verkeersborden F4a en F4b.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.