Terug
Gepubliceerd op 02/09/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 28/06/2021 - 20:30 - digitale zitting
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag van de OCMW-raad van maandag 31 mei 2021 - goedkeuring

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32 en 74 
          - h et huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019

          - verslag OCMW-raad van maandag 31 mei 2021

          Enig artikel

          De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 31 mei 2021 goed.

      • Organisatieontwikkeling

        • Rapportering organisatiebeheersingssysteem - kennisgeving

          Met ingang van 2019 moeten de lokale besturen uiterlijk op 30 juni aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het decreet lokaal bestuur). 

          Het decreet lokaal bestuur (art. 217) omschrijft organisatiebeheersing als "het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over doelstellingen, risicobeheer, wetgeving en procedures, betrouwbare financiële informatie, effectieve en efficiënte inzet van middelen en de bescherming van fraude en activa". 

          Het decreet geeft niet aan hoe dit systeem van organisatiebeheersing moet worden ingevuld, maar expliceert wel dat het moet worden vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met managementteam (art. 219).

          In zitting van 28 januari 2019 werd het charter organisatiebeheersing zowel door de gemeente- als OCMW-raad goedgekeurd. Dit charter dient als een raamwerk voor alle initiatieven en rapportering inzake organisatiebeheersing. Het omschrijft het regelgevend kader, de projectstructuur, de prioriteitsbepaling, het bepalen van maatregelen en monitoring en periodieke opvolging. 

          Het uiteindelijke doel van organisatiebeheersing is het beheersen van risico’s in de organisatie om zo te komen tot een kwaliteitsvolle werking van het geheel, en van alle onderdelen. Daarom 2 sporen. Spoor 1 wordt opgevolgd en ingevuld door een stuurgroep van managementteamleden en sleutelfiguren uit de organisatie (MAT). Spoor 2 bestaat uit werkgroepen samengesteld op basis van het organogram. De werkgroepen bestaan opnieuw uit sleutelfiguren die de eigen dienst en de risico’s verbonden met het takenpakket van de dienst goed in kaart brengen en opvolgen. Deze twee sporen zijn van belang doorheen het volledige organisatiebeheerstraject zowel bij het in kaart brengen van de risico’s, het bepalen van de beheersmaatregelen (organisatiebeheersrapport) als bij het rapporteren en opvolgen nadien (GANTT-chart).

          Het is niet aangewezen om alle activiteiten en de volledige organisatie tot in het kleinste detail te gaan opvolgen in het organisatiebeheerstraject. De prioriteiten worden vastgelegd aan de hand van de methodiek van de risicoanalyse die worden vervat in een organisatiebeheersrapport (OBR). 

          Het overzicht van de risico’s per dienst (spoor 2) en de risico’s op het niveau van de organisatie (spoor 1) worden samen met de maatregelen en hun maturiteit opgenomen in een organisatiebeheersrapport. Dit rapport geeft dus een overzicht van alle kritische punten en prioritaire maatregelen.

          Om de beheersmaatregelen (afspraken, projecten en acties) uit het organisatiebeheersrapport effectief te kunnen plannen en opvolgen, wordt gebruik gemaakt van de GANTT-methodiek. De GANTT-chart is een projectschema dat bestaat uit de te ontwikkelen beheersmaatregelen en acties, een tijdsindicatie, de verantwoordelijke, … Dit document is dus niet alleen een plannings- maar ook een opvolgingsdocument en wordt opgemaakt op zowel organisatie- als dienstniveau. Een organisatiebeheersingssysteem is een dynamisch gegeven. De organisatie, de omgeving en de risico’s evolueren. 

          Elk jaar - uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar - krijgt de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad een overzicht van de GANTT-charts op dienst- en organisatieniveau aangeboden door de algemeen directeur.

          Het jaarrapport organisatiebeheersing (2020) werd voorgelegd aan het MAT in zitting van 28 mei 2021. 

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel. 171, §1 en 217-219

          - charter organisatiebeheersing

          - rapportering organisatiebeheersing lokaal bestuur Wingene (2020)

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing (2020).

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Jaarrekening gemeente en OCMW 2020 - deel OCMW - vaststelling

          De OCMW-raad wordt geopend voor de behandeling van jaarrekening 2020 - deel OCMW. 

          Financieel directeur Dieter Vandenberghe geeft toelichting over jaarrekening deel gemeente en deel OCMW.

          Na de behandeling van dit agendapunt wordt de gemeenteraad terug hernomen. 

           

          De jaarrekening 2020 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en wordt ter vaststelling voorgelegd aan de OCMW-raad.

          De jaarrekening voor gemeente en OCMW is voortaan één gezamenlijk beleidsrapport. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

          De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 11.317.695 euro en een autofinancieringsmarge van 3.330.705 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 223.533 euro.

          De balans sluit met een totaal van 88.150.979 euro wat een stijging is van 632.637 euro ten opzichte van 2019.

          De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van 2.092.533 euro. 

           
          Er werd in 2020 1.350.000 euro gestort door de gemeente aan het OCMW. Dit ter aanvulling van de liquide middelen van het OCMW en om de beschikbare financiële middelen bij gemeente en OCMW maximaal te spreiden om negatieve rente te vermijden. 

           

          Voor het jaar 2020 werden door de financieel directeur 4 openstaande vorderingen, voor een totaalbedrag van 3.817,48 euro, oninbaar geboekt. 

          Er werd in 2020 één visum afgeleverd, en er zijn geen besluiten van het vast bureau die ter kennisgeving aan de OCMW-raad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.

          - de OCMW-wet van 8 juli 1976

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende "de beleids - en beheerscyclus"

          - de beslissing van de OCMW-raad van 28 januari 2019: "Begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de OCMW-raad en het Vast Bureau".

          - Jaarrekening gemeente en OCMW 2020

          - Presentatie financieel directeur

          - oninbaar geboekte vorderingen 2020

          - lijst visums financieel directeur 2020

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene van het dienstjaar 2020, deel OCMW, vast.

          Artikel 2

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelichting en rapportage van de financieel directeur conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

      • Vastgoedtransacties

        • Verkoop De Schakel, bebouwd onroerend goed en beëindiging recht van opstal - ontwerpakten - goedkeuring

          In het meerjarenplan 2020-2025 is de verkoop van de site De Schakel voorzien. Er werd met IZI Wonen een akkoord gesloten voor de verkoop van De Schakel. Dit betreft 30 woningen, een berging, de garages en de grond waarop de gebouwen staan.

          De Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) werd aangesteld om de verkoopprocedure van De Schakel aan IZI wonen op te starten. Het OCMW Wingene is eigenaar van het beschreven goed. Enkel voor de berging is de gemeente eigenaar. Zowel OCMW als gemeente zullen dus de akte moeten ondertekenen.

          Vooraleer de verkoopakte te kunnen verlijden, moet eerst nog één recht van opstal aan Belfius Bank stopgezet worden voor de garages. Voor de andere constructies was dit al stopgezet. Er liggen bijgevolg twee ontwerpakten ter goedkeuring voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn. 

          Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de verkoop door de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) met nummer 08418-001:

          - oppervlakte: De Schakel 1 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 L P0000

          - oppervlakte: De Schakel 2 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 M P0000

          - oppervlakte: De Schakel 3 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 N P0000

          - oppervlakte: De Schakel 4 - 69 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 P P0000

          - oppervlakte: De Schakel 5 - 69 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 R P0000

          - oppervlakte: De Schakel 6 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 S P0000

          - oppervlakte: De Schakel 7 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 T P0000

          - oppervlakte: De Schakel 8 - 65 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 V P0000

          - oppervlakte: De Schakel 9 - 65 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 W P0000

          - oppervlakte: De Schakel 10 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 X P0000

          - oppervlakte: De Schakel 11 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 Y P0000

          - oppervlakte: De Schakel 12 - 65 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 Z P0000

          - oppervlakte: De Schakel 13 - 65 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 A 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 14 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 B 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 15 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 C 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 16 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 D 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 17 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 E 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 18 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 F 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 19 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 G 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 20 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 H 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 21 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 K 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 22 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 L 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 23 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 M 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 24 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 N 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 25 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 P 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 26 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 R 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 27 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 S 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 28 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 T 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 29 - 62 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 V 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 30 - 64 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 W 2 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 24+ (berging) - 50 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244A3 P0000

          - oppervlakte: De Schakel 21+ (garages) - 1 a 1 ca

            Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1247 W P0000

           

          Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de beëindiging van het recht van opstal door de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) met nummer 08418-002:

          Bij akte verleden door notaris Vanbeylen te Zwevezele op 5 november 1993, overgeschreven op het tweede hypotheekkantoor te Brugge, op 16 november 1993, boek 8321, nummer 4,  inhoudende neerlegging onderhandse akte van 4 mei 1992, werd het recht van opstal gevestigd.

          Belfius Bank verzaakt hierbij definitief aan het opstalrecht dat haar werd verleend. Ten gevolge van vermelde verzaking en ingevolge de wet van 10 januari 1821 op het recht van opstal, treedt het OCMW Wingene in de eigendomsrechten van het gebouw.

          De partijen verklaren met ingang vanaf heden met wederzijdse instemming het recht van opstal dat bij voormelde akte werd toegestaan, vervroegd te beëindigen.

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          De opbrengst bedraagt 1.962.900 euro.

          De te boeken ontvangsten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

          - MJP001236 "Verkoop woningen en woonzorgcentrum site De Schakel"

          - actie 07.05.01 "We verhuren de woningen De Schakel aan kwetsbare inwoners met beginnende zorgnood"

          - verantwoordelijke dienst Welzijn

          Er is 2.000.000 euro opbrengst voorzien.

          - ontwerpakte verkoop

          - ontwerpakte beëindiging recht van opstal

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) om het recht van opstal te beëindigen goed.

          Artikel 2

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) voor de verkoop van de 30 woningen, garages en berging op site De Schakel goed.

          Artikel 3

          De ontwerpaktes maken onlosmakelijk deel uit van deze beslissing.

          Artikel 4

          De aktekosten zijn ten laste van IZI wonen.

          Artikel 5

          Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid).

    • Mens: Welzijn

      • Lokaal Dienstencentrum

        • Reglement interne orde adviesmomenten lokaal dienstencentrum Geselle - vaststelling

          Op 1 januari 2020 ging het nieuwe woonzorgdecreet van kracht. Artikel 15 van het woonzorgdecreet bepaalt dat er adviesmomenten voor het lokaal dienstencentrum moeten worden georganiseerd. Hierin geven de leden advies over het lopende meerjarenplan van het lokaal dienstencentrum en evalueren ze de algemene werking. Op die manier bewaken zij mee de kwaliteit van de dienstverlening. Er zijn minstens twee adviesmomenten per jaar. In de adviesmomenten wordt minstens een vertegenwoordiging van gebruikers, vrijwilligers, de lokale ouderenverenigingen en de lokale ouderenadviesraad betrokken.

          Tegen 31 december 2021 moet het kwaliteitshandboek aangepast worden aan de nieuwe voorwaarden van het woonzorgdecreet. Het reglement interne orde adviesmomenten maakt deel uit van het kwaliteitshandboek. Het reglement moet in overeenstemming zijn met en voldoen aan de voorwaarden van het woonzorgdecreet. Er wordt gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om dit reglement vast te stellen.

          Het reglement moet in overeenstemming zijn met en voldoen aan de voorwaarden van het woonzorgdecreet:

          • De naam' centrumraad' is vervangen door 'adviesmomenten'.
          • De opdrachtbepaling van de adviesmomenten is gewijzigd.
          • Er zijn minstens twee adviesmomenten voorzien in plaats van vier.
          • De vertegenwoordigen in de adviesmomenten wordt aangepast aan de nieuwe regelgeving.

          - het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 
          - het besluit 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers

          Deze beslissing kadert in actie 07.03.01 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025: 'We werken vanuit een erkend en gesubsidieerd lokaal dienstencentrum'

          - reglement interne orde adviesmomenten lokaal dienstencentrum Geselle

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement interne orde voor de adviesmomenten van het lokaal dienstencentrum Geselle vast. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing en treedt in werking op 1 juli 2021.

        • Huishoudelijk reglement lokaal dienstencentrum Geselle - vaststelling

          Op 1 januari 2020 ging het nieuwe woonzorgdecreet van kracht. Het lokaal dienstencentrum is onderworpen aan alle normen opgelegd door het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en zijn uitvoeringsbesluiten.  

          Tegen 31 december 2021 moet het kwaliteitshandboek aangepast worden aan de nieuwe voorwaarden van het woonzorgdecreet. Het huishoudelijk reglement lokaal dienstencentrum Geselle maakt deel uit van het kwaliteitshandboek. Het huishoudelijk reglement bevat praktische inlichtingen alsook de nodige basisafspraken die alle gebruikers van het lokaal dienstencentrum aanbelangen. Het reglement moet in overeenstemming zijn en voldoen aan de voorwaarden van het woonzorgdecreet. Er wordt gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om de wijzigingen aan dit reglement vast te stellen.

           

          Volgende wijzigingen werden aangebracht aan het huishoudelijk reglement lokaal dienstencentrum Geselle:

          • Het nieuwe woonzorgdecreet werd toegevoegd.
          • De nieuwe doelstellingen uit het woonzorgdecreet werden toegevoegd.
          • Het antennepunt Geselle in woonzorgcentrum Het Laar werd toegevoegd.
          • De wijzigingen rond de benaming en werking van de adviesmomenten werden toegevoegd.
          • Het document werd omgevormd naar de huisstijl van Wingene.

          - Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 
          - Besluit 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers

          Deze beslissing kadert in actie 07.03.01 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025: 'We werken vanuit een erkend en gesubsidieerd lokaal dienstencentrum'

          - het huishoudelijk reglement lokaal dienstencentrum Geselle

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement lokaal dienstencentrum Geselle vast. Het reglement maakt integraal deel uit van deze beslissing en treedt in werking op 1 juli 2021. 

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid