De gemeenteraad keurt het deel van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed en bijgevolg wordt het geïntegreerd beleidsrapport aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad keurt het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed. In de BBC (beleids- en beheerscyclus) wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar en wordt minstens één keer per jaar aangepast.
Feiten, context en argumentatie
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Dit meerjarenplan wordt minstens één keer per jaar aangepast.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De ramingen, die het bestuur voor de boekjaren 2023 en 2024 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken bezorgd aan ieder lid van de raad volgens de bepalingen opgenomen in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Die besluitvorming verloopt als volgt:
- de gemeenteraad stelt zijn deel van de aanpassing het meerjarenplan vast;
- vervolgens stelt de raad voor maatschappelijk welzijn zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan vast;
- de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt het geïntegreerd beleidsrapport aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vast.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
• Wijzigingen van de strategische nota
• Aangepaste financiële nota
o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
• Aangepaste toelichting
o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
o Evolutie financiële schulden (T4);
o Financiële risico's;
o Beschrijving grondslagen en assumpties;
o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
• Motivering van de wijzigingen
• Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.
Toelichting door de financieel directeur.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 betreffende het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
- het gunstig advies van het managementteam van 20 oktober 2023
Financiële gevolgen
Het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
- het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
- de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
De kapitaalsaflossingen voor het jaar 2026 worden geraamd op 678.266 euro.
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.
Bijlagen
- Vierde aanpassing van het meerjarenplan gemeente en OCMW 2020-2025
- Presentatie financiële indicatoren
Na de vaststelling van aanpassing 4 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 door de OCMW-raad en de afwerking van de zitting van de OCMW-raad, om 20.39 uur, wordt de gemeenteraad hernomen.
Besluit
Artikel 1
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW wordt goedgekeurd en bijgevolg wordt het geïntegreerd beleidsrapport aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Artikel 2
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt:
in 2020: 11.317.695 euro
in 2021: 15.301.468 euro
in 2022: 15.030.509 euro
in 2023: 9.694.725 euro
in 2024: 2.941.692 euro
in 2025: 1.439.018 euro
in 2026: 4.144.908 euro
De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 926.079 euro
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 1.430.658 euro.
Artikel 3
Het geraamde geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente, OCMW en AGB bedraagt:
in 2020: 11.808.454 euro
in 2021: 15.484.190 euro
in 2022: 15.427.513 euro
in 2023: 11.021.130 euro
in 2024: 4.367.300 euro
in 2025: 2.795.618 euro
in 2026: 5.680.291 euro
De geraamde geconsolideerde autofinancieringsmarge van gemeente, OCMW en AGB bedraagt in 2025: 1.057.071 euro
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente, OCMW en AGB bedraagt in 2025: 1.561.649 euro.