De gemeenteraad stelt zijn deel van de vierde aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vast en keurt de nominatieve toelagen voor het jaar 2024 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad stelt zijn strategisch meerjarenplan en de bijhorende aanpassingen 2020-2025 vast. In de BBC (beheers- en beleidscyclus) wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar.
Feiten, context en argumentatie
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Dit meerjarenplan wordt minimaal één keer per jaar aangepast. Omdat de financiële nota minstens de drie komende jaren moet bevatten, werd deze uitgebreid met het jaar 2026.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2023 en 2024 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing aan het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Die besluitvorming verloopt als volgt:
- de gemeenteraad stelt zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan vast;
- vervolgens stelt de raad voor maatschappelijk welzijn zijn deel van de aanpassing het meerjarenplan vast;
- de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en keurt bijgevolg de geïntegreerde aanpassing aan het beleidsrapport strategisch meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het ontwerp van de aanpassing het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de raad bezorgd zoals opgenomen in de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de aanpassing meerjarenplan bevat volgende documenten:
• Wijzigingen van de strategische nota
• Aangepaste financiële nota
o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
• Aangepaste toelichting
o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
o Evolutie financiële schulden (T4);
o Financiële risico's;
o Beschrijving grondslagen en assumpties;
o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
• Motivering van de wijzigingen
• Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.
In het meerjarenplan worden ook de kredieten voor nominatieve toelagen vastgelegd. De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van nominatieve toelagen. Een overzicht van alle gemeentelijke toelagen is raadpleegbaar bij de documentatie op de gemeentelijke website. Als bijlage bij dit agendapunt is ook het overzicht raadpleegbaar van alle nominatieve toelagen. De gemeenteraad kan op die manier de nominatieve toelagen voor het jaar 2024 goedkeuren voor uitbetaling. De uitbetaling kan dan gebeuren in de loop van het jaar 2024. Deze uitbetaling kan zonder specifieke reden zijn, of nadat de activiteit die gesubsidieerd wordt is doorgegaan.
Toelichting door de financieel directeur.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld
- het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld
- het gunstig advies van het managementteam van 20 oktober 2023
Financiële gevolgen
Het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
- het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief
- de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen, voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan
Bijlagen
- Vierde aanpassing van het meerjarenplan gemeente 2020-2025
- Overzicht nominatieve toelagen 2024
Na stemming over dit agendapunt, om 20.35 uur, wordt de gemeenteraad geschorst om de aanpassing 4 aan het strategisch meerjarenplan OCMW Wingene goed te keuren. De volledige OCMW-raad wordt afgewerkt.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de vierde aanpassing van het meerjarenplan, deel gemeente, 2020-2025 vast.
Artikel 2
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt:
in 2020: 11.317.695 euro
in 2021: 15.301.468 euro
in 2022: 15.030.509 euro
in 2023: 9.694.725 euro
in 2024: 2.941.692 euro
in 2025: 1.439.018 euro
in 2026: 4.144.908 euro
De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 926.079 euro
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 1.430.658 euro.
Artikel 3
De aangepaste kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 20.371.468 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 21.677.017 euro
Totaal investeringsuitgaven: 7.644.345 euro
Totaal investeringsontvangsten: 1.778.866 euro
Totaal financieringsuitgaven: 1.037.003 euro
Totaal financieringsontvangsten: 305.055 euro
Artikel 4
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2024 (M3) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 19.443.420 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 21.491.439 euro
Totaal investeringsuitgaven: 8.175.455 euro
Totaal investeringsontvangsten: 928.663 euro
Totaal financieringsuitgaven: 1.015.810 euro
Totaal financieringsontvangsten: 399.262 euro
Artikel 5
De gemeenteraad keurt de nominatieve toelagen voor het jaar 2024, zoals voorzien in het meerjarenplan, goed. De uitbetaling kan gebeuren in de loop van het jaar 2024.
Deze uitbetaling kan zonder specifieke reden zijn, of nadat de activiteit die gesubsidieerd wordt is doorgegaan.