Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 30/09/2024 - 20:30 Damberd
Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Marie-Christine Vandendriessche, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 30/09/2024 om 21:26.

  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag van de OCMW-raad van maandag 26 augustus 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
          Lieven Huys, Burgemeester
          Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
          Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
          Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marie-Christine Vandendriessche, Raadslid

          De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 26 augustus 2024 goed.

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32 en 74 
          - h et huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019

          Bijlagen

          - verslag OCMW-raad van maandag 26 augustus 2024

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 26 augustus 2024 goed.

        • Mandaat vertegenwoordiger voor de bijzondere algemene vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen in november 2024 -aanwijzing

          Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
          Lieven Huys, Burgemeester
          Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
          Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
          Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marie-Christine Vandendriessche, Raadslid

          De OCMW-raad geeft aan de vaste vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen, namelijk de heer Tom Braet, het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering in november 2024.

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De rechtspersonen gemeentebestuur Wingene en OCMW Wingene zijn sinds 1999 lid van de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw.

          Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behoudt de vzw dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Midden-West-Vlaanderen.

          In november 2024 (datum nog te bepalen) houdt Logo Midden-West-Vlaanderen een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren. Gezien de juridisch-technische aard van de fusie, is het aangewezen dat de OCMW-raad een vertegenwoordiger aanwijst om het OCMW te vertegenwoordigen op deze algemene vergadering.

          Feiten, context en argumentatie

          De Logo's werken sinds 2023 samen met de Vlaamse overheid en Deloitte aan een transitieproject om alle Logo's uit het Nederlandstalige gebied samen te laten smelten. Het nieuwe organisatiemodel beoogt een gezamenlijke aanpak in merkpositionering, vorming, personeel, kwaliteit en processen, met behoud van de huidige sterke lokale verankering. Bijkomend is voorzien in de alignering van de regionale antennes met de referentieregio's volgens het regiodecreet.

          De OCMW-raad kan het mandaat van de heer schepen Tom Braet bestendigen voor de bijzondere algemene vergadering in november 2024 over de fusie van de Vlaamse Logo's, zoals bepaald in zitting van 25 februari 2019 over de aanwijzing van een vertegenwoordiger in LOGO Midden-West-Vlaanderen vzw.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34 en 41

          - het decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003

          - het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo’s van 17 mei 2024

          - het OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 over de aanwijzing van een effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van het Lokaal gezondheidsoverleg Midden-West-Vlaanderen (LOGO) 

          - de statuten van Logo Midden-West-Vlaanderen

          Financiële gevolgen

          Er zijn geen financiële gevolgen.

          Bijlagen

          - e-mail van 2 september 2024 van LOGO Midden-West-Vlaanderen

          - begeleidende brief bij het fusievoornemen van de LOGO's uit het Nederlandstalige gebied

          - ontwerpbesluit gemeente-/OR-raad.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De OCMW-raad geeft aan de vaste vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen, namelijk de heer Tom Braet, het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering in november 2024.

          Artikel 2

          De OCMW-raad neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Opvolgingsrapportering strategisch meerjarenplan 2020-2025 (eerste semester 2024) OCMW Wingene - aktename

          Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
          Lieven Huys, Burgemeester
          Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
          Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
          Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marie-Christine Vandendriessche, Raadslid

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2024 OCMW.

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.

           

           

          Feiten, context en argumentatie

          Het opvolgingsrapport eerste semester 2024 voor het OCMW werd opgemaakt en wordt voor aktename voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en artikel 241.

          Bijlagen

          - Opvolgingsrapportering eerste semester 2024 OCMW Wingene

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2024 OCMW.

    • Mondelinge vragen

      • Project Alfapret - Kind en Gezinsbeleid anderstalige kinderen (Sandra Ketels)

        Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
        Lieven Huys, Burgemeester
        Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
        Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
        Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marie-Christine Vandendriessche, Raadslid

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Sinds twee jaar wordt er in onze gemeente ingezet op taalstimulatie en integratie van en voor anderstalige kinderen via het project Alfapret.  Alfapret heeft na twee jaar actieve werking een positieve evaluatie gekregen en breidde zijn taalkampjes voor anderstalige kinderen, tijdens de laatste grote vakantie, uit dankzij de samenwerking met Oscarcrew vzw en een subsidie van 25.000 euro van de Nationale Loterij.

        - Kunt u meer inzicht geven in de concrete resultaten en impact van deze taalkampjes tot nu toe?

        - Hoeveel kinderen hebben deelgenomen aan de taalkampjes, en wat zijn de gemeten verbeteringen in hun Nederlandse taalvaardigheid?

        - Daarnaast, hoe is de subsidie van de Nationale Loterij tot nu toe besteed en welke toekomstige uitgaven zijn gepland om het programma verder te versterken?

        - Welke plannen zijn er om het bereik van Alfapret verder uit te breiden, bijvoorbeeld door het aanbieden van busvervoer vanuit Ruiselede?

        Feiten, context en argumentatie

        Raadslid Sandra Ketels licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Welzijn en Kind- en Gezinsbeleid Tom Braet antwoordt als volgt:

        "Kunt u meer inzicht geven in de concrete resultaten en impact van deze taalkampjes tot nu toe? Hoeveel kinderen hebben deelgenomen aan de taalkampjes, en wat zijn de gemeten verbeteringen in hun Nederlandse taalvaardigheid?Hoeveel kinderen hebben deelgenomen aan de taalkampjes, en wat zijn de gemeten verbeteringen in hun Nederlandse taalvaardigheid?

        Er vandaag 87 anderstalige leerlingen ingeschreven in de gemeente. Ruiselede inbegrepen gaat het om 105 leerlingen. 

        Er werd ingezet op twee verschillende pistes:

        • Taalkriebel: taalworkshop van 1,5u ( 6 keer per jaar )
        • Taalkamp: één of meerdere volle dagen afhankelijk van duurtijd vakantieperiode
        • 1 week vakantie: 1 dag kamp
        • 2 weken vakantie: 3 dagen kamp
        • Zomervakantie: 10 opéénvolgende dagen

        Op de taalkampjes zijn er telkens 32 kinderen welkom. Voor de taalkriebels (workshop van 1,5u één woensdag per maand) zijn er 24 leerlingen welkom. Deze beide initiatieven zijn steeds volledig volzet, waarbij er intussen een prioriteiten lijst opgesteld wordt door de brugfiguren en de school.

        De scholen (zorgcoördinators) kunnen leerlingen aanmelden, waarbij de brugfiguur na een huisbezoek de afweging maakt of de leerling prioritair nood heeft aan een taalbad. Volgende leerlingen worden als prioritair beschouwd:

        • leerlingen die reeds enkele weken/maanden in België zijn
        • leerlingen waarvan het Nederlands onvoldoende gekend is ongeacht hoe lang men reeds in België verblijft
        • leerlingen die geen doorstroom vinden tot het gewone vrijetijdsaanbod omwille taal- en cultuurkloven

        De taalkampjes worden als zeer positief onthaald door de scholen, maar ook door de ouders en leerlingen zelf. Voor de scholen zorgt het ervoor dat er op momenten waar er geen onderwijs is, toch oefenkansen Nederlands zijn en leerlingen nog onder gedompeld worden in de Nederlandse taal. De opstart na een vakantie zorgt voor minder drempels.

        Voor ouders kan het initiatief op veel enthousiasme rekenen omdat ook velen onder hen het belangrijk vinden dat hun kinderen zo snel mogelijk het Nederlands goed beheersen. Vele ouders zijn zich ook bewust van hun eigen beperkingen in de taal en willen dit voor hun eigen kinderen anders zien.

        Ook voor de kinderen is een zinvolle en tegelijk leuke vrijetijdsinvulling. Ze krijgen momenten om het Nederlands op speelse, laagdrempelige manier te oefenen zonder een al te schoolse aanpak. Dat het een groep leerlingen betreft die allemaal met één dezelfde achtergrond, zorgt voor groepsgevoel en samenhorigheid. Ze vinden het fijn dat er ruimte is om eigen cultuurgebonden gewoonten bij te brengen aan anderen maar ook om bij te leren van elkaars cultuur. Kinderen geven ook zelf aan dat ze makkelijker opstarten na een vakantieperiode, dan dat ze vroeger voor een langere periode geen of weinig Nederlands hoorden of konden spreken.

        Daarnaast, hoe is de subsidie van de Nationale Loterij tot nu toe besteed en welke toekomstige uitgaven zijn gepland om het programma verder te versterken?

        De subsidie bedraagt 25.000 euro en werd enerzijds besteed aan een samenwerkingscontract met een externe organisatie, Oscarcrew VZW. De samenwerking voor een periode van één jaar bedraagt ongeveer 20.000 euro. 

        De overige 5000 euro werd besteed door Huis van het Kind, in samenwerking met de bib in kader van het ontwikkelen van Alfapretkoffers. Er werd beroep gedaan op expertise vanuit het Wereldhuis Roeselare om de opmaak en uitwerking van de alfapretkoffers te bepalen.

        Vanuit de bibliotheek werd heel wat materiaal aangekocht, in diverse talen. Er werd navraag gedaan bij scholen welke nationaliteiten/talen er ingeschreven zijn en het vaakst voorkomen. Roemeens, Pools en Oekraïens zijn de meest voorkomende. Het aanbod gaat dus vooral in op deze talen maar ook Portugese materialen werden bijvoorbeeld voorzien.

        De anderstalige- en meertalige boeken hebben vooral als doel om meertalige kinderen te laten openbloeien door inhoudelijk in te gaan op een wereld vol taal, avontuur en diversiteit. Er werd ingezet op prentenboeken, eenvoudige leesboeken, beeldwoordenboeken maar evenzeer op verhalende boeken rond diversiteit, racisme en migratie, emotioneel welzijn, tradities en feesten, andere culturen en leven in BE of Vlaanderen, …

        Daarnaast werd ook ingezet op de aankoop van spelmateriaal. Er is educatief spelmateriaal aangekocht met als doel aan de hand van een intrigerende spelbelevenis leren leuker te maken. Maar ook de klassieke gezelschapsspelletjes voor het gehele gezin werden aangekocht. Spelen van een gezelschapsspelen is voor meertalige gezinnen vaak iets atypisch. Om toch onderlinge verbinding te creëren en ook ouders uit te dagen om het Nederlands in te oefenen al spelenderwijs, werd dit als meerwaarde beschouwd.

        Samen met instructiefiches kan dit materiaal ontleend worden bij de bib, in de vorm van een alfapretkoffer. Dit betreft een reistrolley die naargelang thuistaal en interesses op maat kan ingevuld worden samen met een bibliotheek medewerker. De inhoud van de koffer kan dus per ontlener inhoudelijk afwijken. Tegelijkertijd wordt ook ingezet op de opmaak van een lidkaart en toelichting werking bibliotheek. Om de drempel van de bibliotheek lager te maken wordt de alfapretkoffer voor een eerste keer geïntroduceerd door de (digitale) brugfiguur aan de hand van een huisbezoek. Heel wat meertalige gezinnen vinden de weg niet naar of durven de stap niet te zetten naar de bibliotheek net omwille van gebrek aan kennis Nederlands. De (digitale) brugfiguur kan fungeren als steunpilaar maar krijgt op deze manier ook breder zicht op mogelijke beperkte (digitale) vaardigheden of andere hulpvragen. De koffers zijn ook kenbaar gemaakt bij de scholen en kunnen indien gewenst ook door leerkrachten of ZOCO’s ontleend worden.

        De samenwerking met Oscarcrew VZW loopt af op 1 januari. Om continuering te kunnen voorzien zal er in het najaar van 2024 op beleidsniveau bekeken worden hoe we hier verder mee aan de slag kunnen binnen de gemeente, bijvoorbeeld in de vorm van zomerscholen. De samenwerking word tot op heden positief geëvalueerd door ouders, kinderen en scholen en wensen we hierbij dan ook te behouden.

        Welke plannen zijn er om het bereik van Alfapret verder uit te breiden, bijvoorbeeld door het aanbieden van busvervoer vanuit Ruiselede?

        Tot op heden wordt er reeds een beperkt aantal plaatsen voorzien voor Ruiselede. Vanaf januari zullen de plekjes over de wijken heen evenredig verdeelt worden.

        • Taalkriebels: 4 plaatsen
        • Taalkamp: 4 plaatsen

        Alle plekjes waren ook steeds ingevuld. Gemeente Ruiselede zet zelf in op busvervoer in samenwerking met Driespan, net zoals Wingene.

        Ouders die zelf kunnen instaan voor vervoer of leerlingen die te voet zich kunnen verplaatsen worden hier zoveel mogelijk toe aangemoedigd om de ouderbetrokkenheid te verhogen. We merken op dat dit voor anderstalige gezinnen, vaak in het bezit van slechts één of geen wagen, geen evidentie is om in te staan voor eigen vervoer."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 27

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

      • Huiswerkbegeleiding (Martine Devisscher)

        Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
        Lieven Huys, Burgemeester
        Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
        Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
        Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marie-Christine Vandendriessche, Raadslid

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Op de gemeentelijke website staat dit te lezen over de huiswerkbegeleiding:

        Huiswerkbegeleiding

        Kinderen uit de scholen de Regenboog en de Horizon die het moeilijker hebben op school kunnen twee avonden in de week hun huiswerk plannen en maken met een vrijwilliger in het dienstencentrum Geselle.

        De begeleiding gaat door op maandag en donderdag van 16 tot 17.15 uur. De leerkrachten of zorgcoördinatoren verwijzen de kinderen door.

        Met dit project wil het sociaal huis samen met de scholengroep Driespan en de welzijnsschakels de onderwijskansen van kinderen optimaliseren. We willen bijzondere aandacht besteden aan leerlingen die groeikansen dreigen te missen, alsook de ouders nauwer betrekken bij het schoolgebeuren.

        Sociaal Huis

        Huiswerkbegeleiding

        De huiswerkbegeleiding is een samenwerking tussen het sociaal huis en de scholengemeenschap Driespan. Dit gaat twee avonden per week door, in Zwevezele op maandag– en donderdagavond en in Wingene op dinsdag– en donderdagavond van 16 tot 17.30 uur.

        Een betrokken ouder liet me weten dat ze eind augustus 2024 volgend bericht ontving:

        “De huiswerkklas start terug op op 10 september. Dit schooljaar door fusie en personeelswijzigingen enkel nog op dinsdag en niet meer op donderdag.”  

         

        Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:

        1) Hoeveel kinderen zijn aangemeld/ingeschreven voor de huiswerkbegeleiding?

        2) Wat is de exacte reden van het halveren van het aanbod?

        3) Is er een tekort aan vrijwilligers om het project volwaardig te kunnen laten doorgaan? Is er een tekort aan brugfiguren?

        4) In hoeverre speelt de fusie een rol in het halveren van het aanbod?

        5) Is het halveren van het aanbod van tijdelijke duur, indien ja, wanneer denkt men de huiswerkbegeleiding opnieuw volwaardig te kunnen aanbieden?

        6) Tot op heden (25 september ‘24) vermeldt de gemeentelijke website nog steeds dat de huiswerkbegeleiding doorgaat op maandag en donderdag in Zwevezele en op dinsdag en donderdag in Wingene, kan dit geactualiseerd worden?

        Feiten, context en argumentatie

        Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:

        1)     “Hoeveel kinderen zijn aangemeld/ingeschreven voor huiswerkbegeleiding?

        Wat de huiswerkklas van Wingene betreft hebben we een capaciteit van 25. Wat de huiswerkklas van Zwevezele betreft hebben we een capaciteit van 20 en de huiswerkklas van Ruiselede neem ik ook even mee, die beschikt over een capaciteit van 20. Dus samen kunnen we 65 kinderen een aanbod bieden in onze huiswerkklassen.

        In Wingene is dat volzet. Er is ook een kleine wachtlijst. In Zwevezele en in Ruiselede zijn er elk nog 2 beschikbare plaatsen. Er wordt gewerkt met een wachtlijst en vooraleer men kan gebruik maken van de huiswerkklas is er de fysieke intake ter plaatse bij het gezin om kennis te maken en om de situatie goed te kunnen inschatten. We hebben al op sommige momenten de capaciteit overschreden. Als blijkt uit de intake dat het echt nodig is en we moeten boven die 20 of 25 gaan, dan doen we dat ook tijdelijk, niet structureel, als we op dat moment voldoende beschikbare vrijwilligers hebben. Dus er zit soms wel wat rek op die maximale capaciteit. Zolang de kwaliteit gegarandeerd blijft kunnen we dat doen.

        Het is inderdaad een beetje verwarrend op de website wat betreft de locatie, maar voor Wingene is dit op dinsdag en op donderdag, telkens in het kloostergebouw.
        De huiswerkklas voor Zwevezele is op maandag, maar de kinderen van Zwevezele kunnen op donderdag aansluiten in Wingene en komen dan met de bus. Ook daar engageert de scholengroep Driespan zich, dus er is eigenlijk maar één dag huiswerkklas in Zwevezele zelf. De tweede dag maakt men de verplaatsing naar Wingene met de bus.
        In Ruiselede is er huiswerkklas op maandag en op donderdag.
        In Zwevezele gaat de huiswerkklas door in de Wissel. In Ruiselede in de Kiem.

        2)     Wat is de reden van het halveren van het aanbod?

        Over ‘halveren’ zou ik niet praten. We hebben eigenlijk 5 momenten en er is tijdelijk 1 weggevallen als we het bekijken over de ganse gemeente, nl. de donderdagavond. Het is geen beleidsbeslissing op vandaag, maar het is gewoon een noodzaak in technische capaciteit om die donderdag te kunnen aanhouden in Wingene. Beleidsmatig is er beslist dat na de herfstvakantie dat aanbod er terug moet zijn, maar we zijn in een transitie met personeelswissels bij de brugfigurenwerking. Er is een brugfiguur recent gestart en er start er ééntje in januari. Vandaar dat de puzzel wat gelegd moet worden hoe we dat volledig aanbod opnieuw kunnen waarmaken.

        3)     Is het halveren van het aanbod van tijdelijke duur, indien ja, wanneer denkt men de huiswerkbegeleiding opnieuw volwaardig te kunnen aanbieden?

        Dit is één van onze topprioriteiten in het sociaal beleid. De huiswerkklas zal na de herfstvakantie terug op donderdag in Wingene georganiseerd worden. Daarvoor gaan we in dialoog met onze vrijwilligers die een beetje meer verantwoordelijkheid zullen moeten opnemen om dat te kunnen doen aangezien we nu fysiek maar twee hoofden hebben om het te realiseren. Maar de vrijwilligers hebben al aangegeven dat ze zich daarvoor willen engageren mits een aantal belangrijke randvoorwaarden en daarvoor hebben we nu nog een 3 à 4-tal weken om dit te kunnen uitwerken. De ouders werden hierover telefonisch ingelicht of via sms of tijdens het eerste huiswerkklasmoment dat men aanwezig was.

        4)     Is er een tekort aan vrijwilligers om het project volwaardig te kunnen laten doorgaan? Is er een tekort aan brugfiguren?

        We hebben voor de huiswerkklas geen tekort aan vrijwilligers. In Zwevezele hebben we een vaste equipe. Men kan daar bijna één op één gaan werken. In Wingene hebben we een grote groep die alternerend komt. Daar is het soms wat puzzelen, maar op zich is de equipe voldoende groot om de capaciteit op te vangen die vooropgesteld is. Er is ook een vrijwillige coördinator die eigenlijk back-up is van de brugfiguur bij ziekte of afwezigheid. Die werkt onder het vrijwilligersstatuut bij de gemeente omdat er daar wat meer verantwoordelijkheid aan gekoppeld is.

        Er is ook geen tekort aan brugfiguren. Het is een reorganisatie. Het volume is hetzelfde gebleven, maar het zijn geen drie deeltijdse brugfiguren meer, maar twee brugfiguren die 80% werken, vandaar dat het wat puzzelen is.

        5)     In hoeverre speelt de fusie een rol in het halveren van het aanbod?

        We halveren niet, maar het is een tijdelijke afbouw van 20%. De fusie zit daar eigenlijk voor niks tussen omdat de huiswerkklas in Ruiselede hoofdzakelijk getrokken wordt door de scholen op vandaag. Die hebben ook een wat andere insteek, een wat andere doelstelling. Bij ons, in Wingene en Zwevezele is het vooral vanuit Welzijn, vanuit de kansengroepen. In Ruiselede is het iets meer schoolgericht. We geven onszelf een jaar tijd om elkaar hier op af te stellen om dan in 2026 een uniform beleid te voeren inzake de huiswerkklas.

        6)     Tot op heden (25 september ‘24) vermeldt de gemeentelijke website nog steeds dat de huiswerkbegeleiding doorgaat op maandag en donderdag in Zwevezele en op dinsdag en donderdag in Wingene, kan dit geactualiseerd worden?

        Het spreekt voor zich dat we de website zullen aanpassen.

        Raadslid Martine Devisscher vervolgt:

        U spreekt van een wachtlijst voor Wingene, hoe groot is die lijst dan?

        Schepen Tom Braet antwoordt:

        Dit gaat over 2 à 3 kinderen.

        Raadslid Martine Devisscher vervolgt:

        Maar als ze op de wachtlijst staan en alle anderen blijven erin zitten…

        Schepen Tom Braet antwoordt:

        Neenee, er wordt gewerkt met een uitstroom. Huiswerkklas gaat niet over de schooltechnische kennis. Het gaat over de thuisomgeving die niet geschikt is om huiswerk te kunnen maken. Er zitten geen leerkrachten naast de kinderen, er zitten mensen naast die een warme thuis bieden. Er kan daar ook een evolutie in zijn, dat er terug een goede thuissituatie is, dan kunnen die kinderen terug uitstromen uit de huiswerkklas.”

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 27

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

De voorzitter sluit de zitting op 30/09/2024 om 21:48.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid