De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij nemen er kennis van via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de raad van bestuur AGB heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van bestuur AGB worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de raad van bestuur AGB en de algemeen directeur ondertekend.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het artikel 21 §2 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf
- verslag vorige zitting 31 mei 2021
Enig artikel
De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 31 mei 2021 goed.
Jaarlijks moet de Raad van Bestuur de jaarrekening vaststellen en voor adviesverlening aan de gemeenteraad voorleggen.
Een ontwerp van de jaarrekening 2020 werd digitaal overgemaakt aan de raadsleden.
De financieel directeur geeft toelichting ter zitting en rapporteert hierbij over zijn bevoegdheden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 490.759 euro en een autofinancieringsmarge van -459.126 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -619.777 euro. De negatieve cijfers zijn hoofdzakelijk te wijten aan de coronacrisis, waardoor de verkoopcijfers lager lagen, en bijgevolg ook de ontvangsten uit de bijhorende prijssubsidies vanuit de gemeente. Er waren wel voldoende financiële middelen om dit tekort op te vangen.
De balans sluit met een totaal van 7.116.846 euro wat een daling is van 932.965 euro ten opzichte van 2019. Deze daling is vooral te wijten aan de afschrijvingen, en aan het lagere resultaat van 2020.
De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van -807.485 euro. Dit verlies zal overgedragen worden naar het volgend boekjaar.
Voor het jaar 2020 werden door de financieel directeur geen openstaande vorderingen oninbaar geboekt.
Er werden in 2020 drie visums afgeleverd en geen geweigerd. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.
Er zijn twee besluiten van het directiecomité die ter kennisgeving aan de raad van bestuur voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.
- de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, laatst gewijzigd op 22 april 2012
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 243
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus
- het ministerieel besluit van 14 december 2009, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 11 januari 2010 dat de oprichting van het AGB Wingene goedkeurt
- het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 over het oprichten en vaststellen van de statuten van het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018
- de beheersovereenkomst tussen gemeente Wingene en het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij besluit van gemeenteraad en raad van bestuur AGB van 29 april 2019
- de beslissing van de raad van bestuur van 28 januari 2019: "Begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de raad van bestuur en het directiecomité".
- Jaarrekening 2020 AGB
- Presentatie financieel directeur
- Overzicht visums financieel directeur 2020
- Overzichtslijst met de besluiten van het directiecomité die ter kennisgeving aan de raad van bestuur voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is
Artikel 1
De raad van bestuur stelt de jaarrekening 2020 vast.
Artikel 2
Deze jaarrekening zal voor adviesverlening voorgelegd worden aan de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021.
Artikel 3
De raad van bestuur beslist om het te bestemmen resultaat (verlies) over te dragen naar het volgend boekjaar.
Artikel 4
De raad van bestuur neemt kennis van de toelichting en rapportage van de financieel directeur conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente sloot op 29 april 2018 een overeenkomst met het ontwerpteam voor het Keizerspark. Op 30 maart 2020 werd een eerste bij-akte goedgekeurd voor de aanpassing van de plannen voor het vrijetijdscentrum. Op 27 april 2020 volgde een tweede bij-akte om ook de omgevingswerken in het project op te nemen.
Momenteel is voor het volledige project 1.464.551,74 euro vastgelegd bij de gemeente. Dit is inclusief BTW, en komt overeen met een ereloon van 1.210.373,34 euro excl. BTW. Het definitieve ereloon wordt vast geklikt op basis van de gunningsprijzen van de werken.
We voorzien om het vrijetijdscentrum te bouwen met het autonoom gemeentebedrijf. De mogelijkheid dat het AGB instapt in de ontwerpopdracht, is voorzien in ons contract bij punt 2.3.
Ongeveer 60% van het ereloon zal dienen voor het vrijetijdscentrum en het bijhorende BEO-veld. Het BTW aandeel van dit ereloon kan bijgevolg gerecupereerd worden als we dit ereloon met het AGB ten laste nemen. Dit gaat dan bij benadering over 1.210.373,34 euro excl BTW x 60% x 21% = 152.507,04 euro.
De exacte verdeling kan gebeuren bij afronding van de werken, wanneer de definitieve prijzen gekend zijn. In tussentijd werken we met de beschikbare ramingen, en later de aanbestedingsprijzen.
Een deel van het BTW voordeel zal de komende jaren alsnog betaald worden via de prijssubsidies vanuit de gemeente. Het gaat dan om 6% of 21%, afhankelijk van het BTW-tarief dat van toepassing is op het verkoopsartikel.
We stellen voor om in te stappen in het contract met het ontwerpteam. De volgende facturen mogen dan voortaan aan het AGB gericht worden. Tussentijds, en bij oplevering van het project, kan dan de definitieve verdeling vastgelegd worden.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
- de gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2017 "Mandaat voor deelname aan de Open Oproep (Vlaams Bouwmeester) voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis.
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober 2018 "Open Oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - gunning".
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 oktober 2018 "Open Oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - sluiting".
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2020 "Open oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - eerste bij-akte - goedkeuring"
- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2020 “Open oproep: studieopdracht voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe vrijetijdscentrum en het gemeentehuis – goedkeuring”
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2020 “Open oproep: studieopdracht voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - tweede bij-akte (omgevingsaanleg) – goedkeuring”
De nodige budgetten werden reeds voorzien en vastgelegd bij de gemeente.
Bij het AGB zullen de nodige ramingen voorzien moeten worden.
Deze ramingen worden dan aangevuld bij het AGB en evenredig in mindering gebracht bij de gemeente.
- overeenkomst en bij-akten met het ontwerpteam
Artikel 1
De raad van bestuur beslist om in te stappen in het contract met de tijdelijke vereniging "Architectuuratelier Dertien12, Naaldenstraat 21 te Brugge en Dhooge Meganck ingenieur architecten, Francisco Ferrerlaan 55 te Gent".
Artikel 2
De volgende facturen voor de ontwerpopdracht mogen aan het AGB gericht worden. Tussentijds, en bij oplevering van het project, kan de definitieve verdeling vastgelegd worden.
Artikel 3
Deze beslissing wordt via aangetekend schrijven kenbaar gemaakt aan de tijdelijke vereniging.
Namens Raad van bestuur AGB,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Lieven Huys
Voorzitter