Jaarlijks moet de Raad van Bestuur de jaarrekening vaststellen en voor adviesverlening aan de gemeenteraad voorleggen.
Een ontwerp van de jaarrekening 2020 werd digitaal overgemaakt aan de raadsleden.
De financieel directeur geeft toelichting ter zitting en rapporteert hierbij over zijn bevoegdheden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 490.759 euro en een autofinancieringsmarge van -459.126 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -619.777 euro. De negatieve cijfers zijn hoofdzakelijk te wijten aan de coronacrisis, waardoor de verkoopcijfers lager lagen, en bijgevolg ook de ontvangsten uit de bijhorende prijssubsidies vanuit de gemeente. Er waren wel voldoende financiële middelen om dit tekort op te vangen.
De balans sluit met een totaal van 7.116.846 euro wat een daling is van 932.965 euro ten opzichte van 2019. Deze daling is vooral te wijten aan de afschrijvingen, en aan het lagere resultaat van 2020.
De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van -807.485 euro. Dit verlies zal overgedragen worden naar het volgend boekjaar.
Voor het jaar 2020 werden door de financieel directeur geen openstaande vorderingen oninbaar geboekt.
Er werden in 2020 drie visums afgeleverd en geen geweigerd. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.
Er zijn twee besluiten van het directiecomité die ter kennisgeving aan de raad van bestuur voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.
- de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, laatst gewijzigd op 22 april 2012
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 243
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus
- het ministerieel besluit van 14 december 2009, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 11 januari 2010 dat de oprichting van het AGB Wingene goedkeurt
- het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 over het oprichten en vaststellen van de statuten van het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018
- de beheersovereenkomst tussen gemeente Wingene en het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij besluit van gemeenteraad en raad van bestuur AGB van 29 april 2019
- de beslissing van de raad van bestuur van 28 januari 2019: "Begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de raad van bestuur en het directiecomité".
- Jaarrekening 2020 AGB
- Presentatie financieel directeur
- Overzicht visums financieel directeur 2020
- Overzichtslijst met de besluiten van het directiecomité die ter kennisgeving aan de raad van bestuur voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is
Artikel 1
De raad van bestuur stelt de jaarrekening 2020 vast.
Artikel 2
Deze jaarrekening zal voor adviesverlening voorgelegd worden aan de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021.
Artikel 3
De raad van bestuur beslist om het te bestemmen resultaat (verlies) over te dragen naar het volgend boekjaar.
Artikel 4
De raad van bestuur neemt kennis van de toelichting en rapportage van de financieel directeur conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.