De voorzitter opent de zitting op 25/11/2024 om 20:00.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 21 oktober 2024 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 21 oktober 2024 goed.
De gemeenteraad keurt de agenda en alle agendapunten goed voor de buitengewone algemene vergadering van MIROM die doorgaat op dinsdag 17 december 2024 en vaardigt raadslid mevrouw Sandra Ketels af als effectief vertegenwoordiger met raadslid de heer Stijn Van Maele als plaatsvervanger.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Per brief van 3 oktober 2024 nodigt Mirom de gemeente uit tot haar buitengewone algemene vergadering op dinsdag 17 december 2024 om 18 uur te Roeselare. Als lid van de opdrachthoudende vereniging Mirom is de gemeente Wingene vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Feiten, context en argumentatie
De dagorde van deze algemene vergadering vermeldt:
1. Samenstelling bureau
2. Activiteiten en strategie 2025
3. Begroting 2025
4. Varia
De krachtlijnen van alle opdrachten in 2025 voor Mirom omhelzen in hoofdzaak:
- Vorming van een nieuw bestuur en opmaak beleidsplan.
- Invulling van een nieuw materialenplan, in het bijzonder de voorbereiding voor de afzonderlijke inzameling van GF(T), de verzamelnaam voor groente- fruit- en tuinafval.
- Diverse investeringen nodig voor de performante werking van de HVI of de verbrandingsinstallatie van Mirom, en de energierecuperatie.
- Realisatie van de voorziene infrastructuurwerken en invulling van de vernieuwde infrastructuur
- Investeringen in brandveiligheid en betaalbaarheid brandverzekering
- Opstart IT dienst en invulling NIS2 richtlijn volgens het geactualiseerd Belgisch rechtskader over cyberbeveiliging.
Na onderzoek van de aangeleverde documenten bij de uitnodiging tot deze algemene vergadering, blijken er geen bezwaren te zijn om de agenda goed te keuren.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en het vaststellen van het mandaat van haar vertegenwoordigers. De raad kan haar eerdere beslissing bestendigen over de aanstelling van gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom op 17 december 2024, namelijk mevrouw Sandra Ketels als effectief afgevaardigde en de heer Stijn Van Maele als plaatsvervanger.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 en latere wijzgingen
- de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom
- het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de goedkeuring van de verlenging van de opdrachthoudende vereniging MIROM tot 10 november 2037
- de statuten van Mirom, laatst gewijzigd en gecoördineerd op 12 december 2023.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen.
Bijlagen
- brief van 3 oktober 2024 over de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van Mirom op 17 december 2024
- Strategie 2025 en ontwerp begroting 2025 Mirom
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en alle agendapunten goed voor de buitengewone algemene vergadering van MIROM die doorgaat op dinsdag 17 december 2024.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze buitengewone algemene vergadering van MIROM, namelijk raadslid mevrouw Sandra Ketels als effectief vertegenwoordiger en raadslid de heer Stijn Van Maele als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 3
De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de algemene vergadering van 17 december 2024 van MIROM goed te keuren.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving aan MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.
De gemeenteraad keurt de aanvullende agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van WVI op woensdag 27 november 2024 om 18.30 uur in Cultuurzaal De Balluchon te Koekelare.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In zitting van 21 oktober 2024 behandelde de gemeenteraad de goedkeuring van de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van WVI op 27 november 2024. Per brief van 24 oktober 2024 deelt WVI mee dat er twee extra agendapunten bijgekomen zijn.
Feiten, context en argumentatie
De toegevoegde agendapunten komen voorafgaand aan het laatste punt '11. Mededelingen' en gaan over:
9. Kennisneming ontslag van bestuurder Kris Declercq (Roeselare).
Op 02 oktober 2024 legde Kris Declercq de eed af als Vlaams parlementslid. Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder van een dienstverlenende vereniging en lid van het parlement. De raad van bestuur van 02 oktober 2024 heeft kennisgenomen van het ontslag van Kris Declercq en de algemene vergadering krijgt op haar beurt ook kennis van dit ontslag.
10. Statutaire benoemingen.
In de vergadering van 21 oktober 2024 heeft de gemeenteraad van Oostende, Bart Tommelein, burgemeester, aangeduid als nieuwe bestuurder van WVI en dit ter vervanging van het mandaat van Kurt Claeys. De raad van bestuur van 23 oktober 2024 heeft Bart Tommelein voorlopig benoemd tot lid van de raad van bestuur. De Buitengewone Algemene Vergadering van WVI is bevoegd voor de definitieve benoeming.
Na onderzoek van de aangeleverde documenten is er geen bezwaar om de aanvullende agendapunten goed te keuren.
Het eerder toegekende mandaat aan schepen Jens Danneels met raadslid Rinus Degroote als plaatsvervanger kan ongewijzigd gestand blijven voor deze buitengewone algemene vergadering.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34, 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2022 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van WVI
- het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2024 over 'WVI: agenda en mandaat van de vertegenwoordiger voor de Buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024 - goedkeuring'
- de statuten van WVI, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 13 december 2023
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen.
Bijlagen
- brief van 24 oktober 2024 van WVI met opgave van de aanvullende agenda voor de BAV van 27 november 2024
- aangevulde toelichting bij de BAV WVI van 27 november 2024
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aanvullende agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van WVI op woensdag 27 november 2024 om 18.30 uur in Cultuurzaal De Balluchon te Koekelare.
Artikel 2
WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, ontvangt een afschrift van dit besluit.
De gemeenteraad stelt het lokaal reglement voor ambulante handel vast.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Vanaf 1 april 2024 is de 'hogere' regelgeving over ambulante handel en kermissen gewijzigd. Hierdoor dient het bestaande marktreglement dus te worden geactualiseerd.
Daarnaast heeft de gemeente Wingene op heden een apart reglement betreffende de openbare en private markten en braderies als verfijning van het algemene politiereglement. Bij de herziening van de algemene politieverordening voor de politiezone Regio Tielt op 26 juni 2017, werden de oude bepalingen uit het voorgaand politiereglement van 29 april 1984 met betrekking tot de openbare orde tijdens de openbare en private markten en braderies niet hernomen, maar in een apart gemeentelijk reglement vastgelegd. Dit reglement wordt nu - naar voorbeeld van andere gemeenten - geïntegreerd in het nieuwe voorliggende reglement voor ambulante handel.
Feiten, context en argumentatie
Volgende wijzigingen zijn sinds 1 april 2024 van kracht:
Als basis werd het modelreglement van VVSG gebruikt (versie maart 2024). Daaraan werden volgende specifieke lokale zaken toegevoegd:
Per markt wordt een marktplan als bijlage toegevoegd dat onlosmakelijk deel uit maakt van dit reglement. Het college van burgemeester en schepenen wordt door dit reglement door de gemeenteraad gemachtigd om de marktplannen te beheren en aan te passen.
In 2025 zullen de gemeentelijke markten en bijhorende marktplannen van Ruiselede ook aan dit reglement toegevoegd worden, bij de noodzakelijke hervaststelling naar aanleiding van de fusie.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het lokaal reglement voor ambulante handel vast. Het reglement en de plannen in bijlage maken integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
Artikel 3
Dit reglement vervangt het lokaal reglement voor ambulante handel zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 29 juni 2020 en heft het gemeentelijk reglement op betreffende de openbare en private markten en braderies zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 26 juni 2017.
De gemeenteraad stelt de coördinatie van de bijlagen vast bij de algemene politieverordening, meer bepaald de wijziging van de bijlagen over het huishoudelijk reglement recyclagepark en het lokaal reglement ambulante handel.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Recent zijn er 2 bijlagen bij de algemene politieverordening gewijzigd, zodat een coördinatie van de bijlagen bij deze verordening noodzakelijk is.
Feiten, context en argumentatie
Het gaat om:
- het huishoudelijk reglement recyclagepark, aangepast en gecoördineerd bij gemeenteraadsbesluit van 30 september 2024
- het lokaal reglement voor ambulante handel, vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 november 2024.
Beide reglementen zijn een bijlage bij de algemene politieverordening, gezien zij allebei voorzien in hetzij gerechtelijke hetzij administratieve sancties bij inbreuken.
De coördinatie omvat slechts de aanpassing van de laatste pagina over de opgave van de bijlagen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133e.v. 134 en 135, §2
- de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023
- de bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Wingene dd. 26 juni 2017, gewijzigd op 14 december 2020, 29 maart 2021, 25 maart 2024 en 27 mei 2024.
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- Politiecodex: versie met aanduidingen wijzigingen
- Politiecodex: coördinatie van de bijlagen.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de coördinatie van de bijlagen vast bij de algemene politieverordening, meer bepaald de wijziging van de bijlagen over het huishoudelijk reglement recyclagepark en het lokaal reglement ambulante handel, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit als integraal deel van deze beslissing.
Artikel 2
Het bestuur maakt dit besluit bekend in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3
De toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings en de Korpschef van de Politiezone Regio Tielt ontvangen deze gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring op 17 oktober 2024 van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 door de provinciegouverneur.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De jaarrekening 2023 werd vastgesteld door de gemeenteraad van 27 mei 2024 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.
Feiten, context en argumentatie
Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot een belangrijke en enkele technische bemerkingen. Deze bemerkingen zullen worden meegenomen voor de opmaak van de volgende jaarrekeningen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid
Bijlagen
- brief goedkeuring jaarrekening
- brief besluit jaarrekening
- technische opmerkingen jaarrekening
Besluit
Enig Artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring op 17 oktober 2024 van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 door de provinciegouverneur.
De gemeenteraad besluit de politiedotatie 2025 van de politiezone regio Tielt vast te stellen op 1.483.545 euro.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Politiezone Regio Tielt heeft de gemeentelijke dotatie voor het budget 2025 bezorgd ter goedkeuring.
Feiten, context en argumentatie
De voorgestelde dotatie voor de gemeente Wingene voor het jaar 2024 bedraagt 1.065.853 euro. Dit is een stijging met 2 procent.
Gezien de fusie met de gemeente Ruiselede, zal ook dat aandeel voor een bedrag van 417.692 euro vanaf 2025 door de gemeente Wingene gedragen worden. De totale dotatie voor de fusiegemeente bedraagt zo 1.483.545 euro.
Bevoegdheid en juridische grond
- de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de omzendbrief BA 2002/12 van 27 september 2002, houdende administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones – wijzigingen aan het decreet van 28 april 1993 door het decreet van 15 juli 2002
Financiële gevolgen
De totale kostprijs bedraagt 1.483.545 euro.
De nodige kredieten zullen voorzien worden in het meerjarenplan 2025.
Bijlagen
- brief gemeentelijke dotaties aan de Politiezone Regio Tielt
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad besluit de politiedotatie 2025 van de politiezone regio Tielt vast te stellen op 1.483.545 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad besluit een afschrift te sturen aan:
- Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge
- Bestuurszaken Vlaanderen, afdeling West-Vlaanderen, Dienst financiën van het Vlaams Gewest, Burg 4, 8000 Brugge
- Voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- De Korpschef van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
De gemeenteraad keurt de jaarlijkse dotatie aan de hulpverleningszone Midwest voor het jaar 2025 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Sedert 1 januari 2015 maakt de gemeente deel uit van de hulpverleningszone Midwest voor de organisatie van de brandweerdienst. De deelname verplicht tot de betaling van een jaarlijkse dotatie.
Feiten, context en argumentatie
De zoneraad heeft in zitting van 22 oktober 2024 de financiële verdeelsleutel bevestigd die van toepassing is op het budget 2025 voor de deelnemende gemeenten.
In totaal bedraagt de dotatie 510.577 euro verdeeld over 420.215,50 euro exploitatietoelage en 90.361,50 euro investeringstoelage.
Dit is conform het meerjarenplan 2020-2025 en betekent een stijging van 16.033 euro ten opzichte van vorig jaar. De totale dotatie bedroeg toen 494.544 euro.
Gezien de fusie met de gemeente Ruiselede, zal ook dat aandeel van 182.561 euro (149.337,50 euro werkingstoelage en 33.223,50 euro investeringstoelage) door de fusiegemeente Wingene betaald worden aan de zone.
De totale dotatie voor het jaar 2025 bedraagt zo 693.138 euro.
Bevoegdheid en juridische grond
- wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid artikel 68 § 1 en 2
- KB van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- besluit van de pre-zone raad van 27 mei 2014 over de vaststelling van de financiële verdeelsleutel, herbevestigd in de zoneraad van 24 juni 2014
- besluit van de zoneraad van 24 oktober 2023 met betrekking tot de opmaak van het budget voor 2024
Financiële gevolgen
De totale kostprijs bedraagt 693.138 euro.
Dit zal voorzien worden in het éénjarig meerjarenplan 2025.
Bijlagen
- zone Midwest begroting 2025 besluit zoneraad
- zone Midwest begroting 2025 prestentatie zoneraad
- zone Midwest begroting 2025 verslag zonneraad
- zone Midwest begroting 2025 verslag
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad kent de werkingstoelage toe aan de hulpverleningszone Midwest voor het jaar 2025, ten bedrage van 420.215,50 plus 149.337,50 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad kent de investeringstoelage toe aan de hulpverleningszone Midwest voor het jaar 2025 ten bedrage van 90.361,50 plus 33.223,50 euro.
Artikel 3
Het bestuur maakt een afschrift van dit besluit over aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare en aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
De gemeenteraad keurt de extra nominatieve toelagen voor het werkjaar 2024 vast, en beslist om hiervoor budget te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Burgemeester Lieven Huys verlaat de zitting in toepassing van artikel 27 DLB.
Samen met de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd ook de lijst met nominatieve toelagen voor het werkjaar 2024 vastgesteld. Gedurende het werkjaar kan de nood ontstaan om nominatieve toelagen toe te kennen die niet in de vastgestelde lijst opgenomen zijn. Het toekennen van nominatieve toelagen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Feiten, context en argumentatie
We stellen voor om volgende nominatieve toelagen vast te stellen, en hiervoor budget te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan:
- Vergoeding aan bedrijven gelegen in straten die gezien de fusiecontext een straatnaamwijziging (en hernummering) dienen te ondergaan volgens de lijst als bijlage.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De nodige kredieten voor de te voorziene nominatieve toelagen zal voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Bijlagen
- Lijst met bedrijven gelegen in straten die gezien de fusiecontext een straatnaamwijziging (en hernummering) dienen te ondergaan en de bijhorende toelichting.
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt volgende extra nominatieve toelagen voor het werkjaar 2024 vast, en beslist om hiervoor budget te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025:
- Vergoeding aan bedrijven gelegen in straten die gezien de fusiecontext een straatnaamwijziging (en hernummering) dienen te ondergaan volgens de lijst als bijlage. De lijst als bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De gemeenteraad stelt het nieuwe gemeentelijk reglement voor de toekenning van een zorgtoelage voor een kind met een beperking vast met als ingangsdatum 1 januari 2025. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een toelage aan een kind met een beperking van 6 mei 1991 wordt opgeheven.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Gemeente Wingene is penhouder van het door Gemeente zonder Gemeentehuis gesubsidieerde project 'Family ProEf - gerichte voordelen zonder zorgen'.
Doelstelling van het project is werk maken van automatische rechtentoekenning in kader van het (lokale) gezinsbeleid. Vanuit Wingene willen we dit - vanuit onze voorbeeldrol als penhouder van het project - toepassen op de toekenning van een zorgtoelage voor een kind met een beperking.
Feiten, context en argumentatie
Naar aanleiding van de afstemming van de reglementen voor de fusiegemeente én de samenwerking met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket, dient het gemeentelijke reglement toelage kind met een beperking te worden aangepast.
Het reglement is een samensmelting van de bestaande reglementen Ruiselede-Wingene en wordt als bijlage toegevoegd.
Belangrijkste wijzigingen:
- Automatische uitbetaling via de samenwerking met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket.
- Kind met beperking is jonger dan 25 jaar met een zorgbehoevendheid van minstens 4 punten in pijler 1 op de medisch-sociale schaal van het Agentschap Opgroeien.
- Zorgtoelage bedraagt jaarlijks 300 euro per kind (realiseerbaar binnen een gelijkblijvend budget Ruiselede-Wingene).
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- gemeentelijk reglement kind met een beperking van 6 mei 1991 (Wingene)
- gemeentelijke reglement sociaal pedagogische toelage van 19 februari 2019 (Ruiselede)
Bijlagen
- gemeentelijk reglement kind met een beperking van 6 mei 1991 (Wingene)
- gemeentelijke reglement sociaal pedagogische toelage van 19 februari 2019 (Ruiselede)
- reglement zorgtoelage voor kind met beperking vanaf 1/1/2025.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het nieuwe gemeentelijk reglement voor de toekenning van een zorgtoelage voor een kind met een beperking vast met als ingangsdatum 1 januari 2025. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een toelage aan een kind met een beperking van 6 mei 1991 wordt opgeheven.
De gemeenteraad stelt het 'Reglement voor erkenning initiatieven in functie van uitreiken fiscale attesten kinderopvang' vast.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De uitgaven voor kinderoppas kunnen, indien aan een aantal voorwaarden is voldaan, recht geven op een belastingvermindering van 45% van de werkelijk betaalde uitgaven, desgevallend beperkt tot een maximumbedrag per oppasdag en per kind. De gezinnen kunnen de belastingvermindering bekomen op basis van een fiscaal attest ter staving van de deelname en de betaalde kostprijs.
Kosten die hiervoor in aanmerking komen zijn:
- alle kosten in functie van de opvang van kinderen buiten de normale lesuren: tijdens schoolvakanties, in het weekend, op woensdagnamiddagen en op lesvrije dagen. Voorbeelden zijn: kampen, stages, speelpleinwerking, losse opvangdagen (bv. WOPPA), voor- en naschoolse opvang,...
- de opvang georganiseerd door een instelling of opvangvoorziening die erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd is door een openbaar bestuur.
Kosten die niet in aanmerking komen zijn:
- lidgeld (bv. bij een vereniging)
- extra kosten n.a.v. uitstap of toegangsgeld
- uitgaven bij commerciële onderneming zoals binnen- en buitenspeeltuinen, fitnesscentra, reisbureaus, opvang georganiseerd door een bedrijf voor hun personeel,...
Feiten, context en argumentatie
Het lokaal bestuur Wingene reikt zelf attesten uit aan de ouders van deelnemers aan het eigen gemeentelijk georganiseerd opvangaanbod, zoals kampen en de speelpleinwerking. Ook de erkende Wingense jeugd- en sportverenigingen kunnen op basis van hun erkenning zelf fiscale attesten afleveren aan de deelnemers.
De organisatoren van opvang voldoen niet aan de voorwaarden voor een erkenning als vereniging en kunnen bijgevolg niet zelf fiscale attesten afleveren. In afwachting van een juridisch kader voorzag het college van burgemeester en schepenen in een tijdelijke erkenning voor de organisatoren van kinderopvanginitiatieven, op basis waarvan zij toch fiscale attesten kunnen afleveren aan de deelnemende gezinnen.
Het is aangewezen om objectieve regels en voorwaarden vast te stellen voor de autonome bevoegdheid van het lokaal bestuur tot erkenning van private initiatieven als kinderopvang, louter met het oog op het uitreiken van fiscale attesten aan de deelnemende gezinnen.
Het reglement omschrijft volgende voorwaarden waaraan de private opvanginitiatieven moeten voldoen om de erkenning te bekomen:
- De primaire doelstelling van het initiatief is vrijetijdsbesteding en/of opvang van kinderen.
- De opvang richt zich minstens naar inwoners van Wingene. Dit blijkt uit het feit dat de aanvrager maatschappelijke zetel heeft in Wingene of dat de opvang plaatsvindt op het grondgebied van Wingene.
- Het opvanginitiatief heeft geen commercieel doel en is er niet op uit om winst te maken. Financiële acties en het genereren van inkomsten om de werking draaiende te houden kunnen wel.
- Het initiatief is voor iedereen toegankelijk.
- De opvang vindt plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd van de kinderen: tijdens de schoolvakanties, in het weekend, op vrije dagen, op woensdagnamiddagen, of vóór de aanvang van de lessen, na de normale lesuren of tijdens de middagpauzes.
- De activiteiten zijn groepsgericht.
Bevoegdheid en juridische grond
- het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992, artikel 145^35
- het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 63^18/8
- Circulaire 2022/C/104 over de belastingvermindering voor kinderoppas
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
- het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2008 over de vaststelling van het reglement voor de erkenning van sportverenigingen: competitiesportclub, recreatiesportclub, recreanten en sportorganisatoren
- het subsidiereglement ter betoelaging van erkende jeugdverenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad van 27 juni 2002
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen.
Bijlagen
- Reglement erkenning initiatieven in functie van uitreiken fiscale attesten kinderopvang.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het 'reglement voor erkenning initiatieven in functie van uitreiken fiscale attesten kinderopvang' vast, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op de 5de dag na de publicatie.
De gemeenteraad stelt het nieuwe gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie vast met als ingangsdatum 1 januari 2025. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie van 26 juni 2023 wordt opgeheven.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In zitting van 26 juni 2023 keurde de gemeenteraad een reglement goed dat de uitbetalingswijze van de geboortepremie aanpaste. Dankzij het project 'Family ProEf' kan de gemeente sindsdien zorgen voor de automatische uitbetaling van de geboortepremie, in samenwerking met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket.
Feiten, context en argumentatie
De samenwerking met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket bood toen naast een efficiëntere, effectievere en meer digitale wijze van het toekennen van een premie ook de kans om de voorwaarden binnen het reglement aan te passen.
Het reglement hanteerde daarbij volgende principes:
Deze principes wijzigen niet en blijven van toepassing.
Echter, om een gelijke behandeling van de burgers in de nieuwe fusiegemeente Wingene vanaf 1 januari 2025 te garanderen, bepaalde de fusiestuurgroep een tarief voor de geboortepremie dat gelijk is voor de inwoners van Ruiselede en Wingene. Momenteel is dit verschillend en ontvangen inwoners van Ruiselede €100 per kind en inwoners van Wingene €50 per kind. De fusiestuurgroep stelde voor om bij de geboorte €75 per kind toe te kennen en dit vanaf 1 januari 2025.
Daarnaast besliste de stuurgroep ook om de adoptiepremie in Wingene aan te passen van €50 naar €150 en deze ook voor de Ruiseledenaar mogelijk te maken.
Om te vermijden dat binnen de fusiegemeente burgers een verschillend tarief aan geboortepremie en adoptiepremie zouden ontvangen in de periode waarin de nieuwe bestuursploeg nog geen nieuw reglement heeft vastgesteld, trekken beide besturen het reglement terzake al gelijk in 2024 maar stellen voor dit pas in werking te laten treden vanaf januari 2025.
Het past in het beleid van de gemeente om hiervoor een aanpassing aan het reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie vast te stellen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikel 41, 23° en artikel 56
- het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie van 26 juni 2023
Bijlagen
- het huidige gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie van 26 juni 2023
- het nieuwe reglement tot toekenning van een geboorte- en adoptiepremie
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het nieuwe gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie vast met als ingangsdatum 1 januari 2025. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie van 26 juni 2023 wordt opgeheven.
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 21 oktober 2024 over de vaststelling van de vigiliszone ter gelegenheid van het 28ste Chrysantjesbal georganiseerd door KLJ Zwevezele op 26 oktober 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In zitting van 21 oktober 2024 ging de burgemeester over tot de vaststelling van een tijdelijke politieverordening voor de afbakening van de vigiliszone ter gelegenheid het 28ste Chrysantjesbal georganiseerd door KLJ Zwevezele op 26 oktober 2024. Het evenement ging door in een feesttent op het perceel in eigendom van de gemeente langs de Ambachtstraat in het nieuwe deel van het industriepark Hille in Zwevezele.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierin te voorzien, maar wegens de timing nam de burgemeester dit op in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet, mits bekrachtiging in de eerstvolgende gemeenteraad.
Feiten, context en argumentatie
Op zaterdag 26 oktober 2024 organiseerde KLJ Zwevezele de 28ste editie van het Chrysantjesbal in een feesttent op het perceel in eigendom van de gemeente langs de Ambachtstraat in het nieuwe deel van het industriepark Hille in Zwevezele. Omwille van de veiligheid deed de organisator beroep op zowel professionele bewaking als vrijwillige bewakingsagenten.
De professionele bewaking was hoofdzakelijk voorzien om toe te zien op de veiligheid in en rond de tent. Voor het toezicht op de veiligheid langs de toegangswegen naar het terrein, voorzag KLJ Zwevezele vrijwillige bewakingsagenten. Om de bewakingsagenten de toelating te geven om te waken over de veiligheid op deze site, moet het lokaal bestuur volgens de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid een perimeter vaststellen waarbinnen ze hun activiteiten op de openbare weg mogen uitvoeren (vigiliszone).
De perimeter voor de betreffende activiteiten omvat:
Het plan in bijlage duidt deze zone aan in het groen.
Bevoegdheid en juridische grond
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134, §1
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63
- de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, artikel 115, 5°
Financiële gevolgen
Nihil
Bijlagen
- plan evenementenzone: deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 21 oktober 2024 over de vaststelling van de vigiliszone ter gelegenheid van het 28ste Chrysantjesbal georganiseerd door KLJ Zwevezele op 26 oktober 2024.
Artikel 2
De raad maakt dit besluit bekend overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2024100108 - O/2024/170. De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het bouwen van een bedrijfsverzamelgebouw met 14 units en het bouwen van een woning na afbraak van een bestaand bedrijfsgebouw.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 15/07/2024 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een bedrijfsverzamelgebouw met 14 units en het bouwen van een woning na afbraak van een bestaand bedrijfsgebouw. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2024100108 - O/2024/170
Locatie: Ricksteenweg 23B, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie A, 0860 F Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie A, 0860 D.
Feiten, context en argumentatie
1. BESCHRIJVING
De aanvraag omvat het bouwen van een bedrijfsverzamelgebouw (14 units) en woning na afbraak van een bestaand bedrijfsgebouw.
Bestemming volgens het gewestplan: woongebied, woonuitbreidingsgebied, agrarisch gebied
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: zone voor nijverheidsgebouwen, buffer, woongebouwen, kantoren, toeritten (Sectoraal BPA zonevreemde Economische Activiteiten Fase 1, gedeeltelijke wijziging, deelplan 1/27 SEGA Invest
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
- Brandweerzone MidWest heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 20 augustus 2024, ontvangen op 26 augustus 2024.
- Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 21 augustus 2024, ontvangen op 21 augustus 2024.
- Provinciale Dienst Waterlopen heeft een ongunstig advies uitgebracht op 18 september 2024, ontvangen op 18 september 2024.
- Fluvius heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
- Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken indoor.astrid@ibz.fgov.be heeft een gunstig advies uitgebracht op 13 augustus 2024, ontvangen op 13 augustus 2024.
- VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ Advies grondwater West-VL heeft een geen advies advies uitgebracht op , ontvangen op 6 augustus 2024.
- Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening De Watergroep heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 29 juli 2024, ontvangen op 29 juli 2024.
- Wyre Omgevingsloket Wyre heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 29 juli 2024, ontvangen op 29 juli 2024.
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 05/08/2024 tot 03/09/2024. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer dient de ontwikkeling uit te voeren in één fase.
2.3.2. Wegenis
De rooilijn langsheen de Rickvoetweg wordt aangepast in functie van het verbreden van het openbaar domein en het in lijn brengen met de grafische bepalingen uit het Sectoraal BPA.
2.3.3. Riolering
Nieuwe aansluitingen voor de toekomstige woning en KMO-units zijn te voorzien.
2.3.4. Groenzone
Rondom de site, conform het sectoraal BPA, dient een groenbuffer te worden ingericht.
2.3.5. Nutsleidingen
Noodzakelijk uitbreidingen aan nutsleidingen worden ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De verbreding van het openbaar domein wordt uitgevoerd in het kader van een sectoraal BPA en de ontwikkeling van KMO-units. De verbreding is noodzakelijk om een comfortabel en veilig openbaar domein te realiseren.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanpassing van de rooilijn van de Rickvoetweg. De verbreding van de huidige rooilijn zorgt voor een comfortabele rijwegbreedte en conformiteit met het vigerende BPA, een leesbaar openbaar domein en een goede zichtbaarheid met het oog op veilig verkeer.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De ontworpen rooilijn wordt voorzien om een volwaardige wegenis en toekomstige optimalisatie van de verkeerssituatie te realiseren. Eveneens wordt met een verbreed openbaar domein de goede zichtbaarheid en ontsluiting van de achterliggende bebouwing gewaarborgd.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een aanpassing aan de rooilijn in de context van een KMO-ontwikkeling aan de rand van de dorpskern van Zwevezele. Er is in dat opzicht geen gemeentegrensonverschrijdende functie.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De ontwikkeling is gelegen binnen een sectoraal BPA. De ontwikkeling voldoet aan de mogelijkheden zoals in het BPA opgenomen. De rooilijn wordt in conformiteit gebracht met het grafisch plan van dit BPA.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
- De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Rickvoetweg” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
- De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast op het moment het verkoopsattest aangevraagd wordt of - eerste verhuur. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2024100108 - O/2024/170.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het bouwen van een bedrijfsverzamelgebouw met 14 units en het bouwen van een woning na afbraak van een bestaand bedrijfsgebouw met referenties OMV_2024100108 - O/2024/170, gelegen te Ricksteenweg 23B, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie A, 0860 F Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie A, 0860 D.
Artikel 3
De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Rickvoetweg ” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 4
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast op het moment het verkoopsattest aangevraagd wordt of eerste verhuur. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
De gemeenteraad besluit:
Aanleiding en voorgeschiedenis
Raadslid Kobe Vandeweghe vervoegt (om 20u26) de zitting vanaf dit agendapunt.
De gemeente Wingene heeft op 3 juni 2024 een (aangevulde) aanvraag ontvangen tot het bekomen van een planologisch attest voor Agro Haeck NV met als adres Heremeersstraat 7 – 8750 Wingene ontvangen en verklaarde het dossier volledig en ontvankelijk op 17 juni 2024.
De aanvraag heeft betrekking op de volgende percelen: Heremeersstraat 7 – 8750 Wingene, kadastrale perceelnummers Afd. 1 Sectie A nrs. 512d1, 514c2, 514f2 en 514z.
Feiten, context en argumentatie
Procedure
Er werd over de aanvraag een openbaar onderzoek gehouden van 29 juli 2024 tot en met 28 augustus 2024 en er werden adviezen ingewonnen bij de adviesinstanties die bevoegd zijn om te adviseren over het ruimtelijk uitvoeringsplan dat eventueel uit het attest zou voortkomen.
De Gecoro dient binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek een gecoördineerd eindadvies uit te brengen op basis van de resultaten van het openbaar onderzoek en de adviesronde. De zitting van de Gecoro vond plaats op 10 oktober 2024.
De gemeenteraad dient binnen de 120 dagen na het einde van het openbaar onderzoek een beslissing te nemen over de aanvraag. De uiterste beslissingsdatum is zodoende 26 december 2024.
Inhoud aanvraag
Beschrijving ligging, bedrijfsactiviteiten en aanvraag tot planologisch attest
Agro Haeck NV zit vervat binnen de schoot van Oliefabriek Lichtervelde, zelf onderdeel van de Groep Haeck. De activiteiten op de bedrijfssite omvatten de stockage van lijnzaadschilfers, biosoyabonen en biosoyaschilfers. De bedrijfssite situeert zich langs de Heremeersstraat, op ca. 2,5km ten noordwesten van het hoofddorp Wingene. De site en uitbreiding zijn gelegen in een gebied bestemd als agrarisch gebied volgens het gewestplan Roeselare-Tielt (dd. 17/12/1979). De aanvraag tot planologisch attest werd ingediend omdat het bedrijf er weloverwogen voor kiest om enerzijds de bestaande, vergunde activiteiten te bestendigen en om een noodzakelijke uitbreiding mogelijk te maken. Daardoor is het noodzakelijk om te voorzien in nieuwe bebouwing en bijkomende verharding. Hierbij hoort voldoende ruimte voor circulatie, waterbuffering, een groen inkleding in het landschap en opwaardering van de beekvallei aan de oostzijde van de bedrijfssite. Deze ontwikkelingen laten toe om de site te optimaliseren en zorgen voor een compact bedrijf dat duidelijk is afgelijnd.
Planningscontext
De actuele bedrijfssite zit planologisch vervat binnen het agrarisch gebied conform het Gewestplan Roeselare-Tielt. De gewenste uitbreiding is gelegen in herbevestigd agrarisch gebied. Binnen onderhavig plangebied zijn er geen gebieden gelegen afgebakend binnen het VEN of IVON. Binnen onderhavig plangebied zijn er geen Vogel- en/of Habitatrichtlijngebieden gelegen.
Korte termijn behoefte
Op korte termijn wenst het bedrijf de opslagcapaciteit te vergroten met het oog op de aanleg van een strategische voorraad om het hoofd te kunnen bieden aan de onzekerheden op de internationale markten. Op vandaag voorziet het bedrijf Meerssen, naast de varkenshouderij, al in een deel opslag. Op korte termijn kunnen de bestaande loodsen op de site Meerssen ingezet worden in functie van het bedrijf Agro Haeck in de vorm van bijkomende opslagcapaciteit van bulkgoederen en/of half afgewerkte producten. De stal kan worden ingezet voor de opslag van stukgoederen. De onderlinge bufferzone tussen de twee sites wordt gedeeltelijk weggenomen om de circulatie te verbeteren. De vrijgekomen ruimte tussen de bebouwing van beide sites kan worden ingezet om afvalsortering beter te organiseren. De bestaande verharding wordt nog behouden. Ook de bestaande woning blijft behouden, al vormt dit geen vereiste voor het bedrijf.
Lange termijn behoefte
Op lange termijn wenst het bedrijf de opslagcapaciteit te vergroten zodat na de bouw van een nieuwe productie-eenheid voor bio de bevoorrading van grondstoffen voor beide productiesites (conventioneel en bio) gegarandeerd kan worden. Op lange termijn kan de inrichting van de volledige site geoptimaliseerd worden. Daarvoor wordt de bebouwing gereorganiseerd met hergebruik van functionele bebouwing, herbouw van verouderde bebouwing en bijkomende nieuwe bebouwing. De circulatie wordt efficiënter georganiseerd wat leidt tot een vermindering van circulatiezone/verharde oppervlakte en wat de hinder naar de omgeving beperkt. De bufferzone langs de beek wordt verbreed tot 10 meter en heringericht in functie van natuurverbinding. Aansluitend wordt een zone voorzien voor de aanleg van een wadi, die de regenwateropvang voor de hele site kan opnemen, al dan niet in combinatie met een buffervoorziening voor herbruik van regenwater.
Inhoud adviezen en bezwaren
Ontvangen bezwaar
Tijdens het openbaar onderzoek werd één reactie ontvangen. Door Aquafin, uitbater en beheerder van het waterzuiveringsstation aan de overzijde van de waterloop, werd een opmerking geformuleerd over een erfdienstbaarheid die niet in het aanvraagdossier is opgenomen.
Uitgebrachte adviezen
- Voorwaardelijk gunstig
- geen advies ontvangen
- Geen advies ontvangen
Gecoördineerd advies van de Gecoro:
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad besluit:
De gemeenteraad keurt de wijziging en coördinatie goed van het gemeentelijk reglement tot toekennen van een toelage voor het duurzaam verharden van private toegangswegen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Volgens het subsidiereglement van 24 april 2006 kan een subsidie aangevraagd worden voor het duurzaam verharden van een private toegangsweg onder bepaalde voorwaarden. Dit reglement was een herziening van het oorspronkelijke reglement van 23 juni 1998. Naar aanleiding van de fusie met Ruiselede en de noodzakelijke hervaststelling van de reglementen, werd dit subsidiereglement inhoudelijk geherevalueerd.
Door het reglement nog in 2024 in Wingene aan te passen, kan vanaf de fusie ook voor grondgebied Ruiselede een uniforme toepassing gebeuren vanaf 1 januari 2025.
Feiten, context en argumentatie
De bedoeling achter het oorspronkelijke reglement was om de toegankelijkheid van landbouwbedrijven te verbeteren en aldus de functionele uitbating te verbeteren. Deze doelstelling blijft prioritair, maar in tijden van onthardingsmaatregelen is een zuinige toepassing van dergelijke subsidie meer dan ooit aan de orde. Het evalueren van watergerelateerde subsidiereglementen werd als actie omschreven in het hemelwater- en droogteplan dat op 25 september 2023 door de gemeenteraad werd goedgekeurd.
Sinds het ontstaan van het reglement, zijn zo goed als alle landbouwbedrijven voorzien van een duurzaam verharde toegangsweg. Het is op vandaag dus niet langer nodig om asfaltering te subsidiëren. Er wordt daarom voorgesteld om de subsidie te beperken tot de aanleg of het periodiek onderhoud van opritten in steenslag. Artikel 1 van het oude reglement wordt aldus afgeschaft.
Daarnaast wordt de subsidie ook expliciet beperkt tot actieve landbouwbedrijven. In het oude reglement konden ook eigenaars van woningen in agrarisch gebied aanspraak maken op deze subsidie. Op die manier wordt de toelage gericht op de doelgroep waarvoor ze in eerste instantie bedoeld was en wordt het een exclusieve landbouwsubsidie.
Aan de andere bestaande voorwaarden voor de subsidie wordt niets gewijzigd:
De toelage bedraagt op vandaag 2,50 euro per lopende meter voor steenslag. De bedragen werden periodiek geïndexeerd. De laatste indexering dateert van 1 mei 2024. Voorstel is om een jaarlijkse indexering toe te passen volgens de index van consumptieprijzen van september van het voorgaande jaar. Dit principe wordt intern ook al toegepast voor het algemeen retributiereglement en een aantal andere reglementen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2006 over de herziening van het reglement voor toekenning van een toelage voor het duurzaam verharden van private toegangswegen
Financiële gevolgen
Jaarlijks is hiervoor 5.000 euro voorzien via MJP001613 - Toelage voor verharden private weg. Dit bedrag volstaat.
Bijlagen
- het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2006 over de herziening van het reglement voor toekenning van een toelage voor het duurzaam verharden van private toegangswegen
- ontwerpreglement (in doc en pdf)
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de wijziging en coördinatie vast van het reglement tot toekennen van een toelage voor het duurzaam verharden van private toegangswegen. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het aangepast reglement tot toekennen van een toelage voor het duurzaam verharden van private toegangswegen treedt in werking op 1 januari 2025 en loopt door tot 31 december 2031.
De gemeenteraad stelt de tijdelijke verordening vast betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de Sinterklaasmarkt te Wingene op zaterdag 30 november 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Sinterklaasmarkt gaat door op zaterdag 30 november 2024 in de Keukelstraat (koer en zaaltje Christoffelzaal).
Feiten, context en argumentatie
Deze Sinterklaasmarkt brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
Besluit
Artikel 1
Op zaterdag 30 november 2024 is het verboden om in de Keukelstraat te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en / of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De gemeenteraad stelt de tijdelijke verordening vast betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de kerstmarkt te Wingene op zaterdag 7 december 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De kerstmarkt te Wingene gaat door aan het Parochiaal Centrum op zaterdag 7 december 2024 vanaf 16 uur tot 24 uur.
Feiten, context en argumentatie
Deze kerstmarkt brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
Besluit
Artikel 1
Op zaterdag 7 december 2024 is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening in beslag worden genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De gemeenteraad stelt de tijdelijke verordening vast betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de kerstmarkt te Zwevezele op zaterdag 21 december 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De kerstmarkt te Zwevezele gaat door op het Marktplein op zaterdag 21 december 2024 vanaf 17 uur tot 01 uur.
Feiten, context en argumentatie
Deze kerstmarkt brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
Besluit
Artikel 1
Op zaterdag 21 december 2024 is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het invoeren een blauwe zone ter hoogte van de Ricksteenweg 10.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad stelde in zitting van 26 juni 2020 de blauwe zones in Wingene en Zwevezele opnieuw vast. Het bestuur ontving recent de vraag van de zaakvoerster van de handelszaak in de Ricksteenweg 10 om ook aan haar zaak een blauwe zone in te voeren om langparkeren tegen te gaan.
Feiten, context en argumentatie
De vraag voor een blauwe zone in de Ricksteenweg 10 voldoet aan de principes van kortparkeren en past in de gemeentelijke visie rond tijdsparkeren in de vorm van blauwe zone. Om het langparkeren tegen te gaan aan de handelszaak in de Ricksteenweg 10 stelt de Dienst Mobiliteit voor om twee parkeerplaatsen in te richten als een blauwe zone.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement voor het invoeren van een blauwe zone ter hoogte van de Ricksteenweg 10 vast te stellen.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het gemeentedecreet van 15 juli 2005
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2020: Aanvullend verkeersreglement: blauwe zone Wingene en Zwevezele - hervaststelling
- het collegebesluit van 28 oktober 2024: Ricksteenweg 10: invoeren blauwe zone - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- nota
Besluit
Artikel 1
Een blauwe zone wordt ingevoerd op twee parkeerplaatsen ter hoogte van de Ricksteenweg 10.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E9a met symbool van parkeerschijf met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en de Griffie van de Politierechtbank in Brugge.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het invoeren een blauwe zone ter hoogte van de Tieltstraat 27.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad stelde in zitting van 26 juni 2020 de blauwe zones in Wingene en Zwevezele opnieuw vast. Het bestuur ontving recent de vraag van de zaakvoerster van de handelszaak in de Tieltstraat 27 om ook aan haar zaak een blauwe zone in te voeren om langparkeren tegen te gaan en (minder mobiele) klanten de mogelijkheid te bieden om dicht bij de zaak te parkeren.
Feiten, context en argumentatie
De vraag voor een blauwe zone in de Tieltstraat 27 voldoet aan de principes van kortparkeren en past in de gemeentelijke visie rond tijdsparkeren in de vorm van blauwe zone. Om het langparkeren tegen te gaan aan de handelszaak in de Tieltstraat 27 stelt de Dienst Mobiliteit voor om twee parkeerplaatsen in te richten als een blauwe zone.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement voor het invoeren van een blauwe zone ter hoogte van de Tieltstraat 27 vast te stellen.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het gemeentedecreet van 15 juli 2005
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2020: Aanvullend verkeersreglement: blauwe zone Wingene en Zwevezele - hervaststelling
- het collegebesluit van 28 oktober 2024: Ricksteenweg 10: invoeren blauwe zone - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- nota
Besluit
Artikel 1
Een blauwe zone wordt ingevoerd op twee parkeerplaatsen ter hoogte van de Tieltstraat 27.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E9a met symbool van parkeerschijf met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en de Griffie van de Politierechtbank in Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Onlangs verscheen in de Krant van West-Vlaanderen de berichtgeving omtrent de overlast rond de nachtwinkel aan de Hille. Uit het artikel bleek dat de problematiek nauwlettend gevolgd wordt door het gemeentebestuur. Er zouden ook duidelijke afspraken met de uitbater zijn gemaakt. Zo zou er afgesproken zijn dat er camera’s moeten komen en dat de uitbater zijn klanten moet aanspreken om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken. Indien de overlast blijft duren, zouden er extra maatregelen komen.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- Hoeveel meldingen zijn er dit jaar geweest bij de gemeente en (wijk)politie omtrent de overlast? Welk gevolg werd er hieraan gegeven?
Kunt u toelichting geven over de laatste stand van zaken? Hoe evalueert het gemeentebestuur de laatste ingrepen? Hoe verliep de dialoog met de eigenaar? Welke maatregelen zijn er volgens het gemeentebestuur nog nodig?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
(1) Hoeveel meldingen zijn er dit jaar geweest bij de gemeente en (wijk)politie omtrent de overlast? Welk gevolg werd er hieraan gegeven?
(2) Kunt u toelichting geven over de laatste stand van zaken? Hoe evalueert het gemeentebestuur de laatste ingrepen? Hoe verliep de dialoog met de eigenaar? Welke maatregelen zijn er volgens het gemeentebestuur nog nodig?
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
In gemeentelijk mobiliteitsplan, onder de rubriek ‘autoverkeer’ lezen we dat de visie omtrent het snelheidsbeleid is uitgewerkt in een aparte nota. In die nota staat:
“Om een idee te hebben van de werkelijke snelheid worden er metingen uitgevoerd waarbij zowel het aantal voertuigen als de gereden snelheid gemeten worden.”
De metingen in het kader van repetitieve vaste metingen verlopen via een vaste kalender. Daarnaast worden er tussentijdse objectiveringsmetingen uitgevoerd. Deze metingen worden gedaan om een correcte inschatting te kunnen doen van eventuele snelheidsovertredingen in een bepaalde buurt. Het is het belangrijk om over objectieve cijfers te beschikken om de ernst van de klachten te kunnen meten en inschatten.
Daarom stel ik deze vragen:
- Kunt u een overzicht geven van het aantal snelheidsmetingen in onze gemeente tijdens het jaar 2023 en (de voorlopige cijfers) van 2024?
- Kunt u een onderverdeling maken tussen het aantal vaste metingen en objectiveringsmetingen?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Op de eerste vraag kunnen we antwoorden met een overzichtslijst van de tellingen 2023 en 2024 die worden toegevoegd aan het agendapunt. In 2023 en 2024 waren er telkens 19 snelheidsmetingen.
Vraag 2: vaste metingen (d.w.z. langer dan twee weken) staan opgesteld in de vorm van snelheidsaanduiders in de Beernemstraat (al van voor de start van de trajectcontrole), de Beernemsteenweg ter hoogte van café Wildenburg (sinds juni) en in de Balgerhoekstraat (sinds maart verplaatst vanuit de Ruiseledesteenweg).
Uw verdere vragen vallen onder het type ‘vragen die uitsluitend strekken tot het verkrijgen van nog niet verzamelde statistische gegevens’ zoals beschreven in artikel 29 van het huishoudelijk reglement en wordt daarom niet beantwoord. Het verband tussen deze metingen door de gemeente en het aantal verkeersboetes is ons trouwens niet duidelijk.
De deelvraag met met betrekking tot de drie genoemde straten:
Overzichtslijst verkeerstellingen 2023 |
|
||
|
|
||
Adres |
Aanleiding |
|
|
Rozendalestraat t.h.v. nr. 168 |
Snelheid |
|
|
Keukelstraat t.h.v. nr. 66 |
Snelheid |
|
|
Herreweg t.h.v. nr. 22 |
Zwaar verkeer |
|
|
Lavoordestraat t.h.v. nr. 75 -nr. 81 |
Snelheid zone 30 - school |
|
|
Balgerhoekstraat t.h.v. nr. 76-78 |
Snelheid zone 30 - school |
|
|
Ratelingestraat t.h.v. nr. 7 |
Snelheid - sluipverkeer |
|
|
Lavoordestraat t.h.v. nr. 29 |
Periodiek |
|
|
Munkelostraat t.h.v. nr. 22 |
Periodiek |
|
|
Peerstalstraat t.h.v. nr. 11 |
Snelheid zone 50 Peerstalle |
|
|
Zeswegestraat t.h.v. nr. 53 |
Snelheid zone 50 Zeswege |
|
|
Blindestraat t.h.v. nr. 2 |
Periodiek |
|
|
Pastorijstraat t.h.v. nr. 110 |
Snelheid zone 30 - proefopstelling |
|
|
Peerstalstraat t.h.v. nr. 11 |
Snelheid zone 50 Peerstalle |
|
|
Gravestraat t.h.v. nr. 33 |
Snelheid – zwaar verkeer - sluipverkeer |
|
|
Hoogweg t.h.v. nr. 33 |
Periodiek |
|
|
Heilig Sacramentstraat t.h.v. nr. 62 |
Snelheid |
|
|
Molenstraat t.h.v. nr. 30 |
Snelheid |
|
|
Rozendalestraat t.h.v. nr. 144 |
Snelheid zone 30 - school |
|
|
Heremeersstraat t.h.v. nr. 19 |
|
|
Overzichtslijst verkeerstellingen 2024 |
|
||
|
|||
Nr |
Adres |
Aanleiding |
|
1 |
Rokerstraat t.h.v. nr. 9A |
Snelheid - sluipverkeer |
|
2 |
Rozendalestraat t.h.v. nr. 52 |
Snelheid 50km/h |
|
3 |
Pastorijstraat t.h.v. nr. 100 |
Snelheid zone 30 - proefopstelling |
|
4 |
Heremeersstraat t.h.v. nr. 19 |
Periodiek |
|
5 |
Ruiseledesteenweg t.h.v. nr. 35 |
Snelheid 50km/h |
|
6 |
De Gruyterdreef t.h.v. nr. 14-16 |
Snelheid 50km/h |
|
7 |
Kokerstraat t.h.v. nr. 32B |
Snelheid 30km/h |
|
8 |
Vannekenstraat t.h.v. nr. 11 |
Snelheid |
|
9 |
Pastoor Goethalsstraat t.h.v. nr. 14 |
Snelheid 30km/h |
|
10 |
Zeswegestraat t.h.v. nr. 51 |
Snelheid zone 50 Zeswege |
|
11 |
Gravestraat t.h.v. nr. 33 |
Snelheid – zwaar verkeer - sluipverkeer |
|
12 |
Krekelstraat t.h.v. nr. 10 |
Snelheid 30km/h |
|
13 |
Ricksteenweg t.h.v. nr. 13 |
Snelheid |
|
14 |
Bedelfstraat t.h.v. nr. 12 |
Snelheid – zwaar verkeer - proefopstelling |
|
15 |
Galgenstraat t.h.v. nr. 6 |
Snelheid - sluipverkeer |
|
16 |
Zandbergstraat t.h.v. nr. 30 |
Snelheid |
|
17 |
Vagevuurstraat t.h.v. nr. 15 |
Snelheid 70km/h |
|
18 |
Ratelingestraat t.h.v. nr. 11 |
Snelheid - sluipverkeer |
|
19 |
Egemsestraat t.h.v. nr. 77A |
Snelheid bocht |
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar de putdeksels/riooldeksels in het rijweggedeelte van de Oude Bruggestraat vanaf Residentie Den Anker richting Zwevezele.
Ooit werd er een toplaag geplaatst op deze deksels, zodat ze gelijk kwamen te liggen met de rijweg, maar deze laag is afgesleten.
Hierdoor liggen een groot aantal van deze deksels lager dan de rijweg en dit veroorzaakt trillingen en grote lawaaihinder.
Het gaat vooral over het lawaai - het rammelend geluid - dat voortkomt van vooral het zwaar verkeer dat over die deksels rijdt.
Hierdoor wordt de nachtrust van de bewoners langsheen de Oude Bruggestraat stevig verstoord.
Mijn vraag naar het bestuur toe is, hoe snel jullie dit probleem kunnen aanpakken en hóe jullie dit probleem zullen oplossen.
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Openbare Werken, Jens Danneels, antwoordt als volgt: de problematiek is gekend en aan AWV overgemaakt. Er is begin december opnieuw een overleg ingepland met de nieuwe regiomanager van AWV. De Oude Bruggestraat is een gewestweg en bijgevolg bevoegdheid van AWV.
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 6 november ’24 werd door de fractie CD&V-RKD een verzoekschrift ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen om alle telbureaus te hertellen.
Fractie Burgerbelangen heeft volgende vragen:
1) Hoe ziet de lopende procedure er uit? Wanneer wordt er een uitspraak verwacht?
2) Is er een beroepsmogelijkheid tegen de uitspraak van de Raad van Verkiezingsbetwistingen en indien ja, welke termijn is hieraan gekoppeld?
3) Is er een mogelijke impact op de installatie van de nieuwe gemeenteraad? Is het denkbaar dat de geplande datum van 2 januari 2025 niet gehaald wordt?
4) Is er een mogelijke impact op de geplande fusie met Ruiselede vanaf 1 januari 2025?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Cd&v wzr-rkd diende op woensdag 6 november een verzoekschrift in tot hertelling van de stemmen. De aanleiding hiervoor is het feit dat 735 voorkeursstemmen niet toegekend zouden zijn.
Naast het feit dat een hertelling invloed kan hebben op de aanduiding van de burgemeester, de samenstelling van het CBS en de gemeenteraad, kan de procedure ook gevolgen hebben voor de timing van de fusie en van de installatievergadering.
De fusie wordt namelijk pas een feit wanneer de verkiezingsuitslag als geldig/definitief wordt beschouwd.
Binnen de 35 dagen na de indiening van het bezwaar moet de Raad voor Verkiezingsbetwistingen een uitspraak hebben gedaan en indien nodig een nieuwe verkiezingsuitslag hebben vastgesteld. Dat betekent dat een eventuele volledige of gedeeltelijke hertelling binnen de termijn van 35 dagen moet gebeuren. Als de Raad tot hertelling overgaat, dan zal zij daartoe beslissen in een ‘tussenarrest’. In dat tussenarrest worden de motieven aangegeven om over te gaan tot de hertelling, alsook wanneer de hertelling zal plaatsvinden. De hertelling gebeurt onder voorzitterschap van een rechter van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Personeelsleden van het Agentschap Binnenlands Bestuur zullen de leden vormen van het telbureau.
Indien er geen beroep wordt aangetekend tegen die beslissing, dan kan alles doorgaan zoals gepland en is er in principe geen impact op het fusietraject en de timing van de installatievergadering.
Indien er beroep wordt aangetekend tegen de beslissing van de raad voor verkiezingsbetwistingen (binnen de 8 dagen na de uitspraak), dan heeft de Raad 60 dagen de tijd om hierover een uitspraak te doen. Dit is evenwel een termijn van orde. De Raad van State is niet gebonden om binnen deze termijn een uitspraak te doen. Dit heeft tot gevolg dat de fusie wordt uitgesteld.
De installatievergadering kan doorgaan als het bezwaar tijdig is afgehandeld. M.a.w. er moet gewacht worden tot de uitspraak over het bezwaar definitief is. Dat is het geval ofwel als binnen de bezwaartermijn voor de Raad van State er geen bezwaar is ingediend ofwel als er wel een bezwaar is ingediend na de uitspraak van de Raad van State. Als de uitslag definitief is moet binnen de 15 dagen nadat de uitslag definitief is de installatievergadering plaatsvinden. Daarbij moet de termijn van 8 dagen voor oproeping moet gerespecteerd worden.
Indien de installatievergadering wordt uitgesteld na 2 januari 2025 dan blijven de uittredende raadsleden, schepenen, VZ BCSD, leden BCSD en burgemeester bevoegd om elk voor hun ‘oude’ grondgebied de nodige beslissingen te nemen. Dat is een toepassing van het algemeen continuïteitsprincipe van het mandaat. Specifiek voor de burgemeester en de voorzitter van het BCSD is dat bijkomstig expliciet geregeld in artikel 351/1 DLB:
“Na de gemeenteraadsverkiezingen blijven de aftredende burgemeesters van de samengevoegde gemeenten, elk wat hem of haar betreft, voor het grondgebied van de samengevoegde gemeente waarin ze als burgemeester hun bevoegdheden hebben uitgeoefend, in functie tot de burgemeester van de nieuwe gemeente is geïnstalleerd.
Tot aan de verkiezing van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst van de nieuwe gemeente blijven de uittredende voorzitters van het bijzonder comité voor de sociale dienst van de samengevoegde gemeenten, elk wat hem of haar betreft, voor het grondgebied van de samengevoegde gemeente waarin ze als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst hun bevoegdheden hebben uitgeoefend, de maatregelen, vermeld in artikel 114, nemen.”
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
De voorzitter sluit de zitting op 25/11/2024 om 20:58.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid