Terug
Gepubliceerd op 22/07/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 19/07/2022 - 15:30

Gezamenlijke rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Wingene: wijzigingen - vaststelling

Aanleiding en voorgeschiedenis

De rechtspositieregeling voor het personeel van gemeente en OCMW, laatst gewijzigd bij besluit van college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 12 juli 2021, dient te worden aangepast aan het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022 tot wijziging van artikel 135 en 209 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2021 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Daarnaast wordt de opbouw van de jaarlijkse vakantiedagen gewijzigd en wordt een anciënniteitspremie voorzien. 

Feiten, context en argumentatie

Volgende wijzigingen worden aangebracht: 

1. Toekenning anciënniteitspremie

De medewerkers met 25 jaar dienst bij de gemeente en OCMW Wingene ontvangen eenmalig een vast bedrag van 1500 euro.

2. Verhogen variabel gedeelte eindejaarstoelage

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022 tot wijziging van artikel 135 en 209 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2021 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voorziet dat wat betreft de eindejaarstoelage, het variabel gedeelte wordt verhoogd van 2,5% naar 3,6% van het jaarsalaris en de begrenzing tot een twaalfde van het jaarsalaris geschrapt.

3. Uitbreiden rouwverlof

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022 tot wijziging van artikel 135 en 209 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2021 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn breidt het rouwverlof uit naar tien werkdagen voor het statutair personeel van de lokale besturen bij overlijden van de echtgenoot, samenwonende partner of een kind. Het besluit voorziet ook rouwverlof bij overlijden van een pleegouder of pleegkind.

Bovendien bepaalt het besluit de periode waarin het rouwverlof moet worden opgenomen.

4. Opbouw jaarlijkse vakantiedagen

Eén bijkomende werkdag betaalde vakantie wordt toegekend bij het bereiken van 5, 10, 15 en 20 jaar anciënniteit. 

Adviezen

In toepassing van art. 171, §4 decreet lokaal bestuur maakt de algemeen directeur in overleg met het managementteam een voorontwerp van de lokale rechtspositieregeling op. Het MAT gaf positief advies in zitting van 10 juni 2022. 

Het BOC/HOC ging door op 6 juli 2022. Er is een protocol van akkoord met ACV Openbare Diensten zoals in bijlage opgenomen. 

Bevoegdheid en juridische grond

- het Koninklijk Besluit van 28 september 1984, tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel

- het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022 tot wijziging van artikel 135 en 209 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2021 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 57, 85, 171 en 161

- het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 waarbij werd beslist om de bevoegdheid over vaststellen van personeelsformatie, organogram, rechtspositieregeling, arbeidsreglement en aangaan van dadingen te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

- het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 juli 2020 en het besluit van het vast bureau van 20 juli 2020 waarbij de gezamenlijke rechtspositieregeling van het personeel van gemeente en OCMW Wingene

-  het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2021 en het besluit van het vast bureau van 12 juli 2021 waarbij de gezamenlijke rechtspositieregeling van het personeel van gemeente en OCMW Wingene

- het besluit van het MAT van 10 juni 2022 waarbij de wijzigingen aan de gezamenlijke rechtspositieregeling positief werden geadviseerd.

Financiële gevolgen

/

Bijlagen

- ontwerpversie gezamenlijke rechtspositieregeling van het personeel van gemeente en OCMW Wingene

- protocol van akkoord van het bijzonder onderhandelingscomité (met opmerking) van 6 juli 2022

Besluit

Enig artikel

Het college van burgemeester en schepenen stelt de gecoördineerde versie van de gezamenlijke  rechtspositieregeling gemeente en OCMW vast naar aanleiding van de uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022 en voegt deze toe als bijlage bij dit besluit om er integraal deel van uit te maken. Deze gezamenlijke  rechtspositieregeling gemeente en OCMW  is conform artikel 186, § 1, 2e lid van het decreet over het lokaal bestuur, van rechtswege van toepassing op OCMW-medewerkers met een functie die ook bij de gemeente bestaat.